lauantai 29. joulukuuta 2012

Alekorin helmi: Forza Motosport 3

Sitten Stuntsin en vuosiin jaksanut innostua autopeleistä. Need for Speed: Shift löytyy kyllä hyllystä mutat siihen kyllästyi nopeasti. Nyt kun tilasin itselleni Speed Wheelin ja Forza: Horizonin, päätin hakea esimaistiaisiksi Gamestoppista jonkun autopelin jossa olisi myös kaksinpeli. Kympillä mukaan lähti Forza Motorsport 3.


Ilokseni edellinen omistaja ei ollut huomannut rapsuttaa itselleen 10 auton Legend Motorsport Packia (tai ei vaan ole kytkenyt konsoliaan nettiin). Peli taas ei antanut itsestään ensin kovin hyvää. Valikot ovat ehkä maailman tympeimmät ja navigointi tuntuu kököltä. Shift taas sai viihtymään ensi kosketuksella, puutteet tulivat esiin vasta myöhemmin.

Forza kolmosessa aloitetaan ensin halvalla perhekiululla, mutta uusia autoja alkaa tipahdella vähän turhankin tiuhaan tahtiin. Shiftissä taas tuunailin itselleni vanhaa Nissan Skylineä. Pelissä edetään uralla ajamalla erilaisia pikkukisoja sekä isompia kokonaisuuksia. Näistä kertyää xp:tä ja muuta sen sellaista ei niin olennaista. Kisailu on ihan mukavaa puuhaa ja autonsa voi värittää ja teipata oman mielensä mukaan. Autojen virittäminen on tehty helpoksi, sopivat virit saa nappia painamalla. Toki autoa voi myös säätää käsipelillä hyvinkin monipuolisesti, mutta itseäni kiinnostaa lähinnä ajaminen.

Peli näyttää ihan ok:lta, painii samassa sarjassa Shiftin kanssa. Autot on mallinnettu hienosti ja uusintoja on mukava katsella. Äänet voisivat olla muhkeammatkin, mutta kyllä nytkin V8:n erottaa suorasta kutosesta. Musiikki soi taustalla ajamista piristämässä, saa sen toki poiskin mutta biisiin ei pääse itse vaikuttamaan.


Mutta se missä peli loistaa, on itse ajaminen. Eri autojen eron huomaa varsinkin kun kytkee apuja pois päältä. Takaverot tuntuvat takavedoilta, nelivedot nelivedoilta ja etuvedot eivät miltään. Vuoden 1991 BMW M30 pyörähtää herkästi kun taas -83 Audi Quatro lähtee komeaan luisuun mutta oikenee kun sitä oikein rankasti veivaa. Totesinkin pian että pelin parasta hupia on piiskata erilaisia siistejä autoja siisteillä mutkaisilla radoilla. Suosikiksini on muodostunut juuri edellä mainittu Quatro, se on sopiva yhdistelmä leikkisyyttä ja suorituskykyä. Samalla on helppo harjoitella ajamista kun ei tarvitse stressata kisoista. Pelaaminen sujuu ohjaimellakin vallan mukavasti, mutta ensi viikolla saapuva ratti tekee siitä varmasti vieläkin nautinnollisempaa.

Pelissä on myös mielenkiintoinen rewind-toiminto jolla ajoa voi kelata haluamansa määrän takaisinpäin, myös kampanjassa. Näin kisa ei mene pilalle yhden mokan takia mutta toisaalta se on hyvä harjoitellessakin, jos mutka ei mene nappiin, vetää sen niin monta kertaa uusiksi että menee. Monipuolisten säätöjen ja rewindin avulla pelistä voi tehdä juuri niin helpon tai vaikean kuin itse haluaa. Autofriikeille se tarjoaa upean fysiikkamallinnuksen ja mahdollisuuden hieroa auton säätöjä. Casual-pelaajat taas saavat kaksinpelin joka turhan monesta autopelistä puuttuu ja riittävät helpotukset jotta hermot eivät mene heti alkuunsa.

Toki Forza 4 tekee varmasti tämän kaiken paremmin, mutta siitä saa pulittaa käytettynä 30 euroa. Jos tarvitsee hyllyynsä yhden hyvän autopelin jota silloin tällöin hakata yksin tai kaverin kanssa, on Forza Motorsport 3 siihen erinomainen vaihtoehto.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki kommentti tai kysymys.