maanantai 4. helmikuuta 2013

Hyvää kannattaa odottaa

Baldur's Gaten mac-versio on "pahasti" myöhässä. Tämä on herättänyt fanien keskuudessa närää ja runsasta keskustelua foorumilla. Itse olen tullut siihen tulokseen että myöhästyminen on  pelkästään hyvä asia.


Apple on saanut vihat päällensä koska peli ei päässyt ensi yrittämällä App Storeen eli Applen omaan ohjelmistokauppaan. Mac-versiota ei ole myöskään ainakaan aluksi aikomus julkaista muualla kuin App Storessa (joka on omasta mielestäni parempi ostospaikka kuin vaikkapa raskas Steam). Pelin hylkäyksen syy ei ole kuitenkaan ollut Applen pikkumaisuus (vaikka sitäkin joskus sattuu) vaan pelin bugisuus. Pelillä on ollut taipumusta kaatuilla ja kosketuslevyn kanssa on ollut ongelmia. Ongelmat ovat siis todellisia.

Samaiselta foorumilta olen kuitenkin lukenut että myös pc-versio on buginen ja kannettavissa koneissa suositut Intelin näytönohjaimet eivät ole tuettuja. Heppoisemmissakin Intelin integroiduissa näytönohjaimissa olisi varmasti potkua pyörittää Baldur's Gatea, laitteistovaatimukset ovat vaatimattomat, yhden gigahertsin suoritin sekä 512 megaa keskusmuistia. Ilmeisesti syyttävän sormen voi suunnata kohti kehnoa OpenGL-tukea. Pc-peleissä on perinteisesti suosittu DirectX:ää.

Toisin sanoen pc-versio julkaistiin bugisena koska se oli mahdollista. Apple ei päästä keskeneräistä tekelettä kauppaansa ja se taitaa olla pelkästään hyvä asia. Bugisten pelien ja ohjelmien käyttäminen on raivostuttavaa. Ohjelmien myyminen erilaisten ohjelmistokauppojen kautta yleistyy kovaa vauhtia ja toivonkin että rimaa pidettäisiin sen verran korkealla että ostaja saa aina rahalleen vastinetta eikä revi heti pelihousujaan. Softafirmat voivat jakaa betaversioita omilla nettisivuillaan mikäli siihen on tarvetta, tavallinen kuluttaja tarvitsee kuitenkin valmiin ja toimivan tuotteen.

Kuva: Wikipedia
Knoppitietona voidaan vielä mainita että myös alkuperäinen Baldur's Gate julkaistiin 90-luvulla macille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki kommentti tai kysymys.