keskiviikko 24. huhtikuuta 2013

Voiko SmartPostiin luottaa?

Postin Pakettiautomaatti eli Smartpost on periaatteessa hieno keksintö Se ei vaan ole viime aikoina antanut kovin luotettavaa kuvaa itsestään.

Vastaanottaminen on sujunut yleensä hyvin poislukien se kerta kun laite oli täysin jumissa ja sain pakettini vasta seuraavana päivänä vaikka paikalla oli myös Postin kuski asiaa selvittelemässä.

Tällä viikolla lähetin itse ensi kertaa paketin pakettiautomaatilla. Ensimmäisellä kerralla maanantaina en saanut kuittia, arvelin että paperi on lopussa vaikka fiksummat vehkeet sellaisen osaavatkin ilmoittaa. Toisella kerralla tänään keskiviikkona oli taas sama juttu, kone vain jätti kuitin tulostamatta vaikka painoin kuittivalintaa. Jos kuittipaperi olisi loppu, hyvin suunniteltu laite lähettäisi automaattisesti tiedon ylläpidolle. Ilmeisesti pakettiautomaatissa ei kuitenkaan moista tai muunkaanlaista diagnostiikkaa ole.

Laite kysyy vastaanottajan puhelinnumeron ja postinumeron tai halutun pakettiautomaatin. Muuta tietoa se ei halua, loput kirjoitetaan pakettiin. Erikseen on kielletty käyttämästä pakettikorttia vaikka ainakin minusta olisi fiksua että postista tai vaikka ihan automaatistakin saisi sopivan osoitetarran. Itse kierrätin pakkausmateriaaleja ja jouduin teippaamaan erillisen paperin kiinni pakettiin koska värikkääseen laatikkoon ei voinut kirjoittaa.

Mutta kun luukku sulkeutuu ja kuittia ei näy, jää vähän orpo olo. Mitä jos paketti hukkuu tai sen osoitetiedot vahingoittuvat kuljetuksessa (mikä ei olisi yllätys). Silloin lähettäjälle jää niinsanotusti luu käteen. Mitään arvokasta ei tee enää mieli lähetellä pakettiautomaatilla, tosin eipä ole mieltäylentävää jonotellakaan keskustan ruuhkaisessa postissakaan. En ole pitkään aikaan lähetellyt mitään joten ei ole tullut ajateltua näitä asioita, seuraava paketti lähtee sitten ehkä Matkahuollolla.

Pakettiautomaatti on kyllä edullisempi kuin tavallinen posti ja siihen pääsee käsiksi illallakin, silti ei sen edustalla näy koskaan ketään kun asioin S-Marketissa. Ehkä siihen on syynsä.

4 kommenttia:

  1. Siwoista ja valintataloita voi vastaanottaa ja kai lähettääkkin matkahuollon paketteja aukioloaikoina.

    VastaaPoista
  2. Tiedän. Haettiin se mun töllö silloin Valintaladosta ;)

    VastaaPoista
  3. Itella on käytännössä varastanut tilaamani tuotteen, sillä lähettäjä oli näppäillyt puhelinumeroni väärin eikä saapumisesta ilmoittava tekstiviesti =lokeron avauskoodi tullut perille.

    En saa lähettäjää kiinni eikä Itellan pakettiautomaatin palvelulinja pysty auttamaan "tietoturvasyistä", vaikka minulla on lähetystunnus olemassa.

    VastaaPoista
  4. Oman kokemukseni perusteella en suosita SmartPOSTia (ärsyttää koko nimi, koska se ei todellakaan ole smart) kenellekään. SmartPOST-lokeron avaavaa saapumislmoitus ei tule perille, vaikka puhelinnumero on oikei ja vaikka puhelimessa ei ole mitään estoja. Kehottivat ottamaan yhteyttä paketin lähettäjään (verkkokauppa), vaan kun ei sieltäkään kukaan vastaa, vaikka kaksi päivä olen yrittänyt ja odottanut vastausta. Olen soittanut SmartPOSTin palvelunueroo jo neljä kertaa, mutta eivät suostu näkemään, että heidän järjestelmässään on ongelma. Eivät voi kuulemma lähettää paketin saapumisilmoitusta sähköpostiosoitteeseeni, vaikka postilla on sekin pankkitunnuksieni avulla varmennettuna. Ehdotin SmartPOSTille, että tekisivät järjestelmästään sellaisen, että henkilöllisyyden voi varmentaa myös EU-henkilökortilla. DNA ei myönnä, että vika olisi heillä.

    Tämä oli ensimmäinen ja viimeie kerta, kun tilaan mitään SmartPOSTin kautta. Olisin saanut tavallisen paketin jo monta päivää sitten tavallisella paketin seurantakoodilla. Huomaa, että SmartPOST-järjestelmän kehittäjät eivät ole ottaneet huomioon sitä, miten käy, kun jostain syystä tekstiviesti ei tule perille. Koko homma kaatuu sitten siihen, kun koodia ei saa mistään. SmartPOST ei myönnä, että heidän järjestelmässään on vikaa, vaan kehottaa vaan ottamaan yhteyttä paketin lähettäjään ja pyytämään tätä vaihtamaan puhelinnumeron jonkun perheejäsenen tai kaverin puhelinnumeroon. Ei kovin kiva asia, että aikuinen ihminen joutuu tilaamaan paketit jonkun toisen puhelinnumerolla.

    VastaaPoista

Jätä toki kommentti tai kysymys.