keskiviikko 12. kesäkuuta 2013

Erton WebTytti

Olen kuulunut MaMa ry:hyn vuodesta 2010 ja sitä kautta myös Ertoon. Vasta nyt tuli kuitenkin eteen tilanne jossa jouduin käyttämään Erton sähköistä asiointipalvelua, WebTyttiä. Se oli melko masentava kokemus.

Sähköisen asioinnin etusivulla kehoitetaan lukemaan kirjautumisohjeet alta. Mutta kuka sellaisia lukee? Ihmiset välttelevät ohjeiden lukemista viimeiseen saakka. Ja jos verkkopalveluun kirjautumiseen tarvitaan erillisiä ohjeita niin jokin on silloin kyllä pielessä. Minäkään en siis niitä lukenut, yli 15 vuoden aikana on tullut kirjauduttua aika moneen palveluun ilman ohjeitakin.

WebTytin kirjautumissivu ei ole mikään komea näky, mutta eipä sitä koristeeksi ole tehtykään. Sen verran vanhaa tekoa näyttää olevan ettei taida kannattaa edes kokeilla mobiililaitteilla.

Read The Fuckin Manual

Kirjautumiseen pyydetään käyttäjätunnusta ja salasanaa. Hetken jo käy mielessä että käyttäjätunnus on tullut joskus postissa. Mutta ei kai sellaista enää harrasteta? Apua tarjotaan salasanan palauttamiseen ja selaimen välimuistin tyhjentämiseen, mutta ei ensi kertaa kirjautumiseen. Totuus lyö vasten kasvoja, sivuston tekijä on halunnut että luen ne ohjeet. Tai itken ja luen. Palaan siis takaisin.

96% jäsenistämme suosittelee lukemaan ohjeet

Sivu kehottaa katsomaan ohjeet alta ja klikkaan auki WebTytin ohjeet. Ohjeissa ei kuitenkaan hiiskuta mitään ensi kertaa kirjautumisesta. Tämä on hämmentävää.

Tässä vaiheessa laitoin Ertolle palautetta asiasta, mutta tavalliseen tapaan sitä ei joko ymmärretty tai sitten se ei vain kiinnostanut. Palautteen vastaanottaja tuskin juurikaan itse käyttelee WebTyttiä. Vastauksi sain sentään ohjeet kirjautumiseen. Ehdotin kyllä että ne voisivat olla ihan siinä itse kirjautumissivustolla, asian korjaaminen ei veisi osaavalta kaverilta kuin 10 minuuttia (ellei järjestelmä ole esim. Tiedon käsialaa jolloin se veisi 1,5 vuotta ja maksaisi miljoona euroa).

Myöhemmin sitten huomasin että ohjeet eivät tietenkään löydy WebTytin ohjeista kuten ensin ajattelin vaan sivua pitää skrollata alaspäin. Isommalla näytöllä ne olisivat olleet heti näkyvissä. Sivuston tekijä olettaa että WebTyttiin halajava haluaa lukea mitä lukee WebLyytin alapuolella. Minusta on kuitekin asiallista kysyä että A: miksi ohjeet eivät ole suoraan kirjautumissivulla josta ne huomaa varmasti tai B: WebTytin ohjeissa joka sekin olisi loogista. Netissä on sen verran tyhjää tilaa että ei haittaisi vaikka lukisivat kaikissa näistä kohteista.

Loogisuus ei kuitenkaan ole ollut WebTyttiä suunnitellessa kovin suuri päämäärä. Sivuston tekijä on päättänyt nimetä jäsennumeron käyttäjätunnukseksi. Jos sivustoa käyttää harvakseltaan, se saattaa unohtua ja sitten luetaan taas ohjeita. Yleensä jos palveluun kirjaudutaan sähköpostiosoitteella, kysytään sähköpostiosoitetta, jos kirjaudutaan puhelinnumerolla, kysytään puhelinnumeroa ja niin edelleen. Tässä tapauksessa voisi hyvin pyytää kirjautumaan jäsennumerolla ilman että sitä tarvitsee erikseen ohjeista lukea.

Ohjeita lukiessani aloin jo hieman toivoa että tunnukset olisi lähetetty minulle postilla. Jos en ole kirjautunut kertaakaan palveluuni, on salasanani postinumeroni ja sukunimeni isoilla kirjaimilla yhteen kirjoitettuna. Jos joku siis onnistuu saamaan jäsenkorttini käsiinsä ja hankkimaan tietoonsa asuinpaikkani postinumeron tarkkuudella, voi hän kirjautua minuna palveluun ellen ole itse tehnyt sitä vielä kertaakaan. Melko pöyristyttävää. Viimeistään tässä vaiheessa WebTytti ansaitsee facepalmin.

Picardiakin hävettää.

Hetken feispalmailtuani kirjauduin palveluun. Sivuston aloitussivu on sen verran kamala että se ansaitsee toisen facepalmin.


Tämän tyyppisen sivuston ei toki tarvitse olla kaunis mutta käytännöllinen se saisi olla. Miksi ihmeessa sisältöalueen kohdalla on joku ruma stockikuva ja sen päälle on vielä sijoitettu tekstiä? Kuvalla ei ole mitään käytännön funktiota (jos luettavuuden heikentämistä ei lasketa) eikä se kaunista sivustoa yhtään.

Miksi oi miksi?

Ja mitä tulee itse palvelun käyttämiseen, se on ihan yhtä paljon tätä päivää kuin ulkoasu ja kirjautuminenkin. Onneksi tähän palveluun kirjaudutaan vain poikkeustapauksissa.

Kuitenkin jo pienillä muutoksilla palveluun kirjautumisesta tulisi ihan siedettävää. Ihminen on  usein jo valmiiksi masentunut ja ahdistunut joutuessaan käyttämään WebTyttiä, olisi siis suotavaa että kokemukses olisi miellyttävä.

Ei ole liikaa vaadittu jos kirjautumiseen ohjeistettaisiin kirjautumissivulla, ja sitä jäsennumeroakin voisi kutsua ihan vaan jäsennumeroksi. Pieni muutos, iso vaikutus käytettävyyteen. Salasanasekoilun korjaaminen voikin sitten olla jo vähän vaativampi prosessi.

Jonkun mielestä valitus voi olla turhaa, mutta pitää muistaa että palvelut on tehty käytettäviksi, ei ihmisten kiusaksi. Ja tänä päivänä on tarjolla paljon loistavasti toimivia verkkopalveluja ihan ilmaiseksi (jos yksityisyytesi hintaa ei lasketa), vaatimustaso on siis kova. On ikävää kun joku, vieläpä oikeasti tärkeä, palvelu palauttaa sinut takaisin 90-luvulle.

Ja ei, en ole jäänyt työttömäksi. Ei tarvitse alkaa lähettelemään työtarjouksia (=huumoria).

Erton työttömyyskassa ja WebTytti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki kommentti tai kysymys.