tiistai 20. elokuuta 2013

Liity Turun polkupyöräilijöiden jäseneksi!

Nyt on mahdollista liittyä Turun Polkupyöräilijöiden jäseneksi joko nettisivulla tai Facebookissa. Itsekin maksoin juuri jäsenmaksun, tuore yhdistys tarvitsee rahaa perustamiskustannuksiin, verkkopalveluihin ja muihin materiaaleihin.

Kiinnostusta ja medianäkyvyyttä on ollut ihan mukavasti. Facebook-sivu sai muutamassa päivässä useita satoja tykkääjiä ja nyt meitä on jo yli 850. Muuallahan näitä yhdistyksiä on ollut jo vuosikymmeniä, mutta Turussa pyöräilyä ei kaiketi ole haluttu mieltää osaksi liikennettä laisinkaan.

Eilen juuri todistin erikoista tapahtumaa, Turussahan pyörätie saattaa loppua hyvinkin kesken ja jatkuu sadan metrin päässä toisella puolella tietä. Edelläni ajava pyöräilijä halusi siirtyä oikeaoppisesti ajelemaan autojen sekaan mutta bussikuski oli eri mieltä ja tööttäilyllä karkotti pyöräilijän pois ajoradalta. Ja kun asiaa tarkemmin katselin, niin eihän siinä ole bussilla tilaa ohittaa pyöräilijää. Pyöräilijä ei kuitenkaan saa ajaa jalkakäytävällä, joten eikö silloin tulisi olla oikeus ajaa ajoradalla? Vai missä sitä pitäisi sitten ajaa?

Viikonloppuna eräs ystäväni jutteli että hänen isänsä, joka käy kerran vuodessa autolla keskustassa, on ehdottomasti sitä mieltä että pyöräily pitäisi kieltää keskustassa kokonaan! Paikoittain ei tästä olla kovin kaukana. Pyöräilystä menee vähän idea jos joutuu taluttamaan puolet matkasta. Ja pyörää taluttava vie vieläpä lähes kahden ihmisen verran tilaa.

Kuten yhdistyksen puheenjohtaja kirjoittikin, pyöräilijät eivät ole enää vain köyhiä ja opiskelijoita. Itsekin työskentelen täysipäiväisesti mutta mukava elintasoni perustuu nimenomaan autottomuuteen. Silloin kun vielä ajelin autolla, pelkkään polttoaineeseen meni noin 100 euroa kuussa (ja bensahan oli silloin halpaa, 1,40e/l). Veroihin ja vakuutuksiin paloi satoja euroja vuodessa. Sitten tietysti huollot, renkaat, katsastukset. Ja jos haluaa ajaa jollain muulla kuin liikkuvalla romukasalla, pitää normaalin palkansaajan ottaa vielä lainaa että saa sen malmikasan pihamaataan koristamaan.

Itse taas käytän julkisia ja nykyään taas polkupyörää. Juuri koskaan matkustamiseen ei kulu edes tuota sataa euroa kuussa. Ellen sitten poikkea ulkomailla. Säästyneen rahan käytän muun muassa keskustan ravintoloissa, kahviloissa ja kauppahallissa. Ja tästä saan kiitokseksi kakkosluokan kansalaisen kohtelun. Toki autoilija on parempi veronmaksaja, mutta se etu taitaa valua täysin valtion, ei paikallisten yrittäjien kassaan. Autoton ei myöskään lähde niin herkästi vaikka Myllyyn shoppailemaan vaan pysyy oman kaupungin alueella.

1 kommentti:

  1. Juuri näin Ville. Olisi kaikkien etu, että pyöräily kaupungissa olisi helppoa, nopeaa ja tehokasta. Kun pyöräilijä pääsee liikkumaan turvallisia ja fiksusti rakennettuja pyöräväyliä pitkin nopeasti, pysähtymättä ja turvallisesti, tulee pyöräilystä oikeasti kilpailukykyinen liikenneväline.

    Ja ihan oikeasti sujuva pyöräily on vannoutuneen autoilijankin etu. Mitä useampi ajaa fillarilla, sitä enemmän on autoille tilaa.

    VastaaPoista

Jätä toki kommentti tai kysymys.