torstai 12. syyskuuta 2013

S-Marketin asiakkaat betatestaajina

Wiklundin S-Marketissa on jo jonkun aikaa ollut sellainen Ikea-tyyppinen itsepalvelukassa. Valitettavasti sen käyttö ei ole ihan yhtä jouhevaa.



Jututin tänään itsepalvelukassan yhteydessä päivystävää myyjää. Laite ei kuulemma ole betatestauksessa vaikka siltä tuntuisikin, niitä on ollut aikaisemmin jo esimerkiksi Tampereella.

Itse pyrin käyttämään omaa kauppakassia muovikassien sijasta. Tämä aiheuttaa kuitenkin helposti päänvaivaa itsepalvelukassalla. Jos kassin laittaa siihen tasolle mihin "piipatut" tuotteet pitää laittaa, kone ärähtää siitä välittömästi. Ja kun ekan tuotteen käyttää viivakoodinlukijassa, laittaa sen kassiin ja kassin tasolle, niin laite käskee ottaa sen pois. Jatkuvasti laite kuitenkin opastaa laittamaan tuotteen kassiin sekä puheella että näytön tekstillä.

Oikein tarkkaavainen asiakas kuitenkin tutkii näytön alareunan symbolirivistön huolellisesti ja löytää pikkuisen Oma kassi -napin. Kuulemma näitä oikein tarkkaavaisia asiakkaita ei ole kovin paljoa. Asian olisi myös voinut ratkaista fiksumminkin. Laite voisi pyytää ensin laittamaan kassin tasolle ja sitten vasta tuotteen viivakoodinlukijaan. Siinä voisi sitten tarvittaessa kysellä että oma vai kaupan muovikassi. Ilmeisesti laitetta ei ole juurikaan testattu loppukäyttäjillä. S-Ryhmällä taitaa olla rahat niin vähissä että on pitänyt ostaa keskeneräinen tuote.

Käyttäjiä on myös hauskuutettu siten että oli laite "vasen tai oikeakätistä" mallia, on näytön opastekuva aina samoin päin. Tämäkin kuulemma aiheuttaa ongelmia, mutta ilmeisesti laitteen kehittäjä on ajatellut että ei visuaalisen opasteen tarvitse olla samanlainen kuin todellinen tilanne.

Ja kun ostokset olivat turvallisesti kassissa ja oli maksamisen aika, ilmestyi seuraava ongelma. S-Pankki päätti jossain vaiheessa vaihtaa korttiensa sirut sellaisiksi että ne toimivat melkein aina. Uusi korttini on ollut alusta asti huonompi kuin vanha, erään kassahenkilön mukaan se johtuu pienemmän mallisesta sirusta. S-Ryhmä varmaan köyhyyttään taas säästänyt. Jokainen maksukorttien kanssa pelannut tietää että aina silloin tällöin tulee lukuvirhe ja kortti pitää syöttää uudelleen. Maksupäätteen ohjelmoinnista vastaava tiimi ilmeisesti asioi kuitenkin vain perinteisesti käteisellä.

Ja korttihan ei sitten taaskaan kelvannut ensimmäisellä kerralla. Pyyhkäisy farkun lahkeeseen auttaa useimmiten. Mutta kone kohteliaasti pyysi ojentamaan kortin kassahenkilölle. Mille kassahenkilölle? Painelin kaikki mahdolliset peru, korjaus tms. nappulat mutta ei auttanut. Taas henkilökuntaa paikalle. Tältäkin säästyisi helposti ohjelmoimalla sellaisen toiminnon että maksutapahtuman voisi perua ja aloittaa alusta. Joko samalla tai sitten eri kortilla. Itselläni on yleensä aina mukana kaksi eri pankkien korttia. Testaus on unohtunut taas tältäkin osalta.

Itsepalvelukassa on kyllä hyvä systeemi kunhan se toimii. Nyt se ei toimi hyvin, kassahenkilö kyllä kertoi että ongelmista on kerätty listaa että josko ne jossain hamassa tulevaisuudessa korjattaisiin. Muutenkin järjestelmän käyttöliittymä on vähän sekava ja vanhanaikainen. Puhekin ärsyttää, saman asian on jo lukenut ruudulta kun laite vielä höpöttelee tovin omiaan. Toisaalta onhan se hyvä asia näkövammaisten kannalta.

Vaikka ilkeämielisesti arvelinkin että vähävarainen S-Ryhmä on säästänyt kehityskuluissa, epäilen kyllä vahvasti. Luultavasti järjestelmän on toimittanut joku samanlainen firma jotka tehtailevat epäonnistuneita it-projekteja julkiselle sektorille. Tai sitten hyväveliverkosto on valinnut jonkun tutun firman perehtymättä referensseihin. Tai sitten kellään ei ole ollut mitään hajun palaa että miten tällaisia järjestelmiä kannattaa hankkia tai kilpailuttaa. Voi olla että joutuu ruksaamaan parikin kohtaa edellisistä.

Sen voin kuitenkin kertoa että asiakkaita vituttaa ja sitä kassahenkilöä vituttaa joka meitä joutuu avittamaan. Järjestelmä ei myöskään maksa itseään takaisin jos sen käyttö on vähäistä tai ostotapahtuma kestää liian kauan.

edit: Sain kuulla että järjestelmän kehittämisestä olisi vastuussa eräs muuan Tieto Oyj.

4 kommenttia:

  1. Vuosi on 2015 ja se kassiongelma on yhä täsmälleen kuvatunlainen. Olen jopa käyttänyt näitä aiemmin, mutta vasta tänään huomasin vahingossa sen omakassinappulan, kun myyjä tuli "auttamaan". EI, myyjä ei mitenkään neuvonut että siellä on sellainen nappi, jotta osaisin seuraavalla kerralla selättää tämän suunnitteluvirheen itse, vaikka maitopurkin otti kassista laittamatta sitä sinne takaisin.

    Tieto että taustalla on Tieto ei mitenkään yllättänyt. Junamaateistakin kokemusta. Yhteistä näille on myös se että kaikki on mitoitettu metrinmittaisille asiakkaille. Olis nyt edes muutama siedettävästi operoitavissa meille "normaalimittaisille" kaksmetrisillekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kävin itsekin äsken "ässässä", kaikille muille kassoille oli tunkua, mutta ei pikakassalle. Myyjä siinä huuteli et täällä olis vapaata.

      Poista
  2. Prismalla on Virossa ollut jo vuosia toimiva itsepalvelukassa. Miksi samaa järjestelmää ei oteta Suomessa käyttöön?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Virossa on ymmärretty, että kun jotain tehdään, niin se kannattaa tehdä kunnolla.

      Poista

Jätä toki kommentti tai kysymys.