keskiviikko 16. lokakuuta 2013

Studiokuvausta osa 2 (sisältää poneja)

Studiokuvausta ei opi kirjoja lukemalla tai katsomalla YouTubesta tutoriaaleja. Sen taitaa oppia vain harjoittelemalla. Ja kuvaaminen on mukavampaa jos on jotain jännää kuvattavaa. Tällä kertaa linssin eteen pääsivät työkaverini veikeät My Little Ponyt.

Syvätty ja vähän siistitty poni.

Olin tosin opiskellut jo hieman teoriaakin. Kirjahyllystä löytyy Pekka Potkan Mainoskuvaus digikameralla -niminen opus, mutta sitä ei ole aikaisemmin tullut paljoa availtua. Nyt tiedän myös että studiomme salamat ovat Elinchromin D-Lite 4 it ja /D-Lite 2 it, eli kaksi eri tehoista mallia. Jossakin verkkokaupassa näitä taidettiin mainostaa Suomen sekä euroopan myydyimmiksi studiosalamoiksi. Nelosesta oli ohjausvalo kärähtänyt mutta selviydyimme ilman sitä.

Olympus PEN E-PM1 ei ole edelleenkään mikään studiokuvaajan unelma mutta pienellä kikkailulla sain lopputuloksen kelvollisen näköiseksi. Jos haluan katsella kuvia välillä koneelta, pitää irrottaa kamera ensin jalustasta ja sitten jalustan pikakiinnityslevy kamerasta jotta kortin saa ulos. Ei kovin kätevää. Wlan-kortti auttaisi ongelmaan. Niitä saa toki kaupasta rahalla. Linssinä toimi tuttu ja turvallinen Sigman 30 millinen kiinteä lasi. Tähän tarkoitukseen löytyy varmasti parempiakin mutta en ole nyt ihan hetkeen täydentämässä linssivalikoimaani. Harmaakortti pitäisi kyllä hankkia. Sitä olisi nytkin tarvittu.

Unohdin tietysti ottaa kuvan itse kuvaustapahtumasta, joten kuvaustilanne ei valotu sen enempää tälläkään kertaa. Kahden salaman lisäksi studio pitää sisällään Manfrotton tukevan jalustan kuulapäällä sekä ilmeisesti akryylimuovisen, kiiltävän kuvaustaustan.

Kun itse säätelin kameraa ja asettelin salamoita, työkaverini styylasi poneja. Muovisilla poneillakin voi olla bad hair day. Kuvattavia poneja oli kymmenkunta ja kokeilimme niillä eri asentoja. Lopuksi ponit pääsivät ryhmäkuvaan. Ja se olikin sitten hankalaa. Kokeilimme toistakymmentä eri asettelua ennen kuin lopputulos alkoi miellyttää. Ponit kun eivät taivu eri asentoihin, yksi katsoo vasemmalle ja toinen oikealle.

Kiiltävästä taustasta voi olla montaa mieltä. Itse jätin taustan pääsääntöisesti koskematta käsitellessäni kuvia. Heijastuksesta joko tykkää tai sitten ei. Taustan lopullinen viimeistely jääköön ponien omistajan päätettäväksi (ja toteutettavaksi). Oikein hifistelijä olisi säätänyt valoja jokaiselle ponille erikseen mutta kun toinen ohjausvalokin oli rikki, vedimme koko joukon samalla valaisulla.

Ponit kuvattiin 1/200 valotuksella ja f/13 aukolla. E-PM1 ei suostu menemään pienemmäksi kuin ISO 200 edes manuaaliasetuksilla. Tällä asetuksella E-PM1 tuottaa kevyesti kohinaa, mutta sen saa hyvin pois Camera Rawilla. Olisin halunnut käyttää karvan verran isompaa aukkoa, mutta silloin valotusaika lyheni ja sopivalla valotuksella kuva jäi puolittain mustaksi. Salama ei ilmeisesti siis ehdi täysin mukaan. Tähän löytynee joku ratkaisu kunhan saan perehdyttyä asiaan enemmän.


100% suurennos ilman kohinanpoistoa

Kuvaajan taidot ja käytetty kalusto huomioon ottaen lopputulos on kuitenkin hyvä. Ponien omistajakin oli tyytyväinen. Kotioloissa on hankala saada edes näin hyviä kuvia. Värit ovat tarkoituksella ylikorostettuja, nämähän ovat taikaponeja. Ja lopuksi tietysti pari ponia sekä ryhmäkuva. Pitää vielä huomenna kysäistä ponien nimet, lisäilen ne sitten myöhemmin.

Ponit ryhmäkuvassa




edit: Perehdyin hieman salaman synkronointiin ja tutkailin lisää kamerani asetuksia. Valotusta en saa lyhyemmäksi kuin 1/200 ja E-PM1 ei mene sitten millään alle ISO 200:n. Vanha Canon S5 IS:ni taas oli parhaimmillaan ISO 80 -asetuksella, automaatilla se ei mennyt isommalle kuin ISO 200 ja silloinkin kohina alkoi olla häiritsevää. Salamatkin olivat jo pienimmällä tehoasetuksella eikä niitä oikeen enää saanut kauemmaksikaan. Jäljelle jää siis riittävän pienen aukon käyttäminen (tässä tapauksessa f/13), ympäristön pimentäminen (vaikutus selviää kokeilemalla) ja kuvankäsittely. Täytyy ensi kerralla kokeilla vähentää ympäristön valoa ja tutkailla miten eri aukkojen käyttö vaikuttaa terävyyteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki kommentti tai kysymys.