lauantai 16. marraskuuta 2013

VR:n uusi ryöstöhinnoittelu

VR:n uutta hinnoittelumallia on kritisoitu paljon ja se lieneekin omiaan ajamaan asiakkaita bussien kyytiin. Junamatkailussa on kuitenkin etunsa jos siihen vain on varaa. Kirjoitan tätä juttua muuten juuri junassa.

Itse pidän kovin junamatkailusta, junat, erityisesti IC2:t, ovat viihtyisiä ja vessassa on mukavampi käydä kuin bussissa. Junissa on yleensä myyntikärry (jos se ei ole esimerkiksi mystisesti kadonnut kuten kerran kuulutettiin) ja joskus jopa ravintolavaunu. Jälkimmäinen ylellisyys pitää yleensä aina hyödyntää vaikka tarjoilut ovatkin usein kehnot. Olutta ja kahvia sieltä onneksi on aina saanut. Junissa on myös mukavampi vaikka kirjoittaa kuin bussissa. Junaverkkokin toimii melkein aina melkein hyvin. Turku-Helsinki-välillä myös 3G pelaa mukavasti. Junailu on siis ihan kivaa puuhaa jos juna ei ole kovin paljoa myöhässä. Kerran kävin Tampereen asemalla parturissa pohjoisen junaa odotellessa.

Juna-aseman kahvila pesee myös linja-autoaseman vastaavan mennen tullen (ainakin Turussa). Myyjä (vai liekö peräti itse yrittäjä) sai makeat naurut kun kerroin että sain vastaukseksi asiakaspalautteeseeni että ummehtuneen makuinen kuiva käntty oli tehty samana päivänä, yhtä hyvin olisi voinut sanoa että leivät ovat yhtä huonoja joka päivä, tervetuloa vaan.

Olen tässä taas matkalla kohti Helsinkiä, aloin etsiskellä lippuja vasta eilen, joten edulliset alennusliput sai unohtaa sekä junassa että bussissa. Onnibussin aikataulu ei taas oikein sopinut. Junalla pääsee kyllä edullisesti jos saa hyvän tarjouslipun mutta se ei luonnollisestikaan onnistu joka kerta.

Perus Eko-luokan lippu Turku-Helsinki-välillä maksoi noin 36 euroa. Tällä lipulla saa matkustaa vain ja ainoastaan siihen merkityssä junassa. Ennenhän sai mennä toiseenkin junaan mutta joutui maksamaan paikkalipun. En kyllä muista koskaan joutuneeni ostamaan erikseen paikkalippua, konduktöörejä kiinnosti lähinnä se että oli yleensä jonkun näköinen lippu suurin piirtein oikealle reitille. Mutta ei hätää, vajaalla 50 eurolla olisi saanut joustolipun jonka lähtöaikaa voi muuttaa. Siis vain 50 euroa!

VR:n uusi hinnoittelumalli käytännössä

Surffasin seuraavaksi vanhan suosikkini, Pohjolan Liikenteen, upeille nettisivuille. Tavislippu maksoi siellä noin 20 euroa ja joustolippu jolla voi matkata missä tahansa bussissa kyseisellä välillä lähtöaikoja vaihtelematta 25 euroa. Eli VR:n joustolippu on kaksi kertaa kalliimpi kuin sen tytärtyhtiön, Pohjolan Liikenteen. Ilmeisesti jatkuvista yt-neuvotteluista ja raideliikenteen monopolista huolimatta junailu on kehnompi bisnes kuin puolityhjien autojen ajattaminen edestakaisin (tai sitten selkeästi parempi kun voi pyytää tuplahintaa). Perstuntumalta sanoisin että junilla on parempi käyttöaste, aika usein olen saanut matkata lähes tyhjässä bussissa. Matkahuollon sivulta ostettu peruslippu (jolla saattaa päätyä Pohjolan Liikenteen autoon) maksaa reilu 30 euroa, siellä ei sekoiteta pakkaa millään joustolipuilla, joihinkin vuoroihin on sentään saatavilla tarjoushintaisia lippuja.

Toisaalta Pohjolan Liikenne eivätkä muutkaan bussiyhtiöt (poislukien Onnibus, jolla on omien sanojensa mukaan kokemusta vapaasta kilpailusta) eivät tuhlaa vähäisiä resurssejaan nettisivujen parantamiseen, palvelun kehittämiseen, sosiaaliseen mediaan tai mihinkään muuhunkaan nykyajan hömpötykseen.

Kehityksen suunta on siis selvä, junat kallistuvat, bussit halpenevat, varsinkin kun bussiliikenne on vapautumassa kokonaan kartellien ikeestä. Omakin kulkemiseni tulee painottumaan entistä enemmän busseihin, VR:ltä aion poimia vain rusinat pullasta eli tarjousliput. Tätähän siellä varmaan toivottiin?

Kuvitus:  cali.org CC

huom: Vertailu ei ole mikään kattava tutkimus junien ja bussien hinnoista vaan perustuu siihen kun eilen katselin tarvitsemani matkan hintoja tiettyyn aikaan, tietyllä välillä. Ero voi olla suurempi tai pienempi muussa tapauksessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki kommentti tai kysymys.