tiistai 17. joulukuuta 2013

Matkahuollon kampanja meni pipariksi

Kuten vähääkään tiedotusvälineitä seuraavat jo tietävätkin, meni Matkahuollon kampanja niin sanotusti pipariksi. En ole ehtinyt tarkastella itse kampanjaa sen enempää, mutta sen jälkipuintia kylläkin.

Kampanjan idea oli ihan kekseliäs, oikeanlaista piparia vastaan saisi matkalipun, mutta toteutus ei mennyt nappiin. Ihmisille ei ilmeisestikään tehty riittävän selväksi että lippuja on tarjolla vain rajatusti. Tilanne ei sinänsä ole uusi, kun Matkahuolto alkoi mainostaa alennuslippujaan erään punavalkoisen kilpailijan ilmestyttyä liikennöimään joillakin reiteillä, kävi nopeasti ilmi että lippuja oli tarjolla hyvin rajatusti ja niiden ostaminen oli hankalaa. Jälkimmäinen saattoi toki johtua ihan pelkästään Matkahuollon kivikautisista järjestelmistäkin, niitä ei vain oltu suunniteltu siihen että annettaisiin jotain turhanpäiväisiä alennuksia.

Jokainen hommansa osaava mainosalan ammattilainen tietää että olennaisia tietoja ei saa painaa pienellä präntillä. Mainoksesta tulisi helposti saada käsitys että mistä on kyse. Ja vaikka kukaan ei asiaan muuten puuttuisikaan, saattaa lopputuloksena olla iso joukko tyytymättömiä asiakkaita ja negatiivista julkisuutta kuten tässä tapauksessa.

Medialla saattoi toki olla osuutensa asiaan, mainoskampanja noteerattiin eikä siinä sitten välttämättä niin kauheasti rummutettu niitä ehtoja että millä sen lipun oikein saisi ilmaiseksi. Vielä isommin noteerattiin jonot ja tyytymättömät asiakkaat. Media potkii silloin kun toinen on jo maassa. Sillä niitä jakoja ja klikkauksia saadaan.

Matkahuollon nettitiimi oli kuitenkin jo iltapäivällä hereillä. Matkahuollon Twitter-tili vastasi viiden jälkeen päivällä tekemääni tweettaukseen. Pahoittelivat ja kyselivät että miten voisivat toimia paremmin. Se oli minusta hieman hölmöä, jos markkinointitiimi munii niin ei kai siinä tarvita jonkun twiittaajan neuvoja? Ongelmakin oli jo valmiiksi tiedossa, kampanjan ehdot eivät olleet tulleet selväksi kuluttajille.

Tilanteeseen on vain yksi ratkaisu, pidetään huoli että se ei toistu. Asiakkaita voi kokeilla lepytellä vaikka alennuskoodeilla, pahoittelukin on toki parempi idea kuin työntää pää pensaaseen. Jos markkinointitiimi ei ymmärrä asiaa, tiimi vaihdetaan. Tätä heille ehdotinkin. Matkahuollon tapa vastailla palautteeseen on muutenkin hieman kyseenalainen. Valitin syksyllä että Turun Linja-autoaseman kahvilan leivät maistuivat kehnolta ja epäilin niitä eilisiksi. Minulle kuitenkin vakuuteltiin että ne olivat samana päivänä tehtyjä, eli toisin sanoen yhtä huonoja joka päivä! Olen hieman kuulostellut ja moni muukin on valitellut kahvilan onnetonta tasoa. Ilmeisesti kassakone kuitenkin kilisee sen verran hyvin ettei tasoa tarvitse nostaa. Tai sitten Matkahuolto tukee kyseisen kuppilan pyörittämistä sen verran että se tuottaa vähemmälläkin myynnillä tarpeeksi.

Matkahuollolla on paljon petraamista markkinoinnin, median ja asiakkaidensa kanssa. Kilpailija Onnibus taas käyttää mediaa taitavasti hyväkseen ja saa samalla Matkahuollon näyttämään vanhalta ja kankealta dinosaurukselta jolla on vaikeuksia sopeutua muuttuvaan nykymaailmaan. Perusliiketoiminta, autot ja reitit, ovat kunnossa mutta lähes kaikki muu sitten ontuukin. Asian korjaaminen vaatii sen että monopoliajan opit ja asenteen (ehkä myös ihmiset) heitetään romukoppaan. Uudessa tilanteessa tarvitaan toimivat verkkopalvelut, asiakaslähtöisyyttä ja houkuttelevat hinnat. Autoissa on vielä tilaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki kommentti tai kysymys.