tiistai 21. tammikuuta 2014

Illustrator, cmyk ja rgb

Printti- ja webbisuunnittelijat eivät aina halua leikkiä keskenään. Omat pikku kommervenkkinsa on myös Adoben Illustratorissa.

Tämä jäbä duunailee töissä enimmäkseen printtiä, mutta yhä useammin samoista materiaaleista pitää pyöräyttää joku matsku esimerkiksi Facebook-sivun seinälle paiskattavaksi.

Laiskempi tietysti töräyttää printtiaineistosta suoraan Save for Webillä tai jopa Exportilla jpg:n "webbiresoon" (72 dpi lol). Tämä tuottaa yleensä haljut värit lopputulokseen eikä aineistokaan välttämättä sovi siihen muottiin minkä FB tänään tarjoaa (403 x 504 px on päivän koko, voimassa ainoastaan toistaiseksi). Mutta ei hätää Illustrator tarjoaa mahdollisuuden mennä metsään muillakin tavoin.

Peruspaletti rgb:nä

Et välttämättä huomaa eroa huonolaatuisella näytöllä.

Peruspaletti cmyk:na

Jos haluat kääntää tiedoston rgb:ksi Illustratorissa, on ainakin pari kuoppaa mihin pudota. Jos vaihdat tiedoston väritilan cmyk:sta rgb:ksi, pysyvät paletit ja paneelit siitä huolimatta cmyk:na. Jos käytät Prooffia (simuloi suunnitellun lopputuloksen värimaailmaa), se tykkää pysytellä työtilan cmyk-profiilissa ellet vaihda sitä. Prooffin voi myös kytkeä pois, sitä ei muutenkaan kannata käyttää ellei se ole asetettu oikeaan profiiliin. Sanomalehtiprofiilin  aiheuttama haalistuminen voi järkyttää heikkohermoisempaa (tai haalean lopputuloksen aiheuttaa oikeastaan se paperi, Proof simuloi tätä) ja toisaalta kokenut suunnittelija osaa arvioida millaista jälkeä mistäkin tulee ulos.

Illustratorin Proof-asetukset

Nyt olet säätänyt Prooffin kohdilleen ja objektit ovat rgb:nä. Työ näyttää hyvälle, eikun Save for webbiä kehiin. Ja hups, värit ovatkin ylisaturoituneita. Ainakin itselläni Save for Web tykkää tehdä näin jos työprofiilina on Adobe RGB. Ja Adobe RGB:stähän me printtisuunnittelijat tykkäämme. Kun vaihdan profiilin sRGB:ksi, Save for Web antaa samanlaisen lopputuloksen kuin mitä Illustratorissa näkyy. Adobe RGB:n kanssa saa yleensä printtihommissa paremman lopputuloksen, itsekin suosin rgb-työnkulkua eli tuon valokuvat InDesigniin ja Illustratoriin rgb:nä ja ne käännetään vasta pdf:ää luodessa. Webbipuolella Adobe RGB:stä on kuitenkin enimmäkseen riesaa.

Workaroud


Helpoin tapa saada illun printtimatskusta hyvä webbiversio lienee luoda ihan kokonaan uusi tiedosto webbiasetuksilla ja copypasteta työ sille. Tosin Align New Objects to Pixel Grid kannattaa ottaa pois jos joutuu muokkaamaan esimerkiksi objektien kokoa (se on oletuksena päällä ainakin CC:ssä). Se aiheuttaa muuten hassuja juttuja. Kun uusi dokumentti on luotu webbiprofiililla, lopputulos on Export for webin kautta saman näköinen kuin mitä työstettäessäkin. Hailukoita värejä joutuu tietysti silti fiksaamaan. Ja voihan siinä exportissakin vielä jotain munia jos oikein yrittää.

Työn asetukset kuntoon
 
Jos taas tekisin enimmäkseen webbiä ja vain välillä printtiä, olisi edessä toisenlaiset ongelmat. Rgb-musta menee aina nelivärimustaksi eikä se ole kiva juttu. Esimerkiksi eräässä Turkulaisessa sanomalehdessä on niin paljon kohdistusheittoa että sen huomaa sokea mummokin. Webbi-ihmiset suosivat myöskin yleensä Photoshoppia jolloin resoluutioiden kanssa ollaan kusessa. Itse tykkään muutenkin enemmän objekteihin pohjautuvasta työskentelystä kuin layereiden kanssa tuhtaamisesta. Monille Photoshop tuntuu kuitenkin olevan se ainoa ja oikea suunnitteluohjelma. Jos sanoo olevansa töissä mainostoimistossa, hyvin yleinen kysymys on "osaak sää käyttää fotoshoppia?". Itse käytän illua, indyä ja fotaria sen mukaan minkä katson olevan paras tarkoitukseen.

Mutta käytti mitä käytti, kannattaa tuntea työkalunsa ja opetella miten niistä saa parhaan mahdollisen lopputuloksen ulos. Ei tämä mitään rakettitiedettä (väriavaruudessa ei tarvita rakettia) ole jos jaksaa edes hieman perehtyä asiaan. Itse pyrin myös ymmärtämään asioita, en pelkästään opettelemaan ulkoa erilaisia kikkakakkosia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki kommentti tai kysymys.