keskiviikko 22. tammikuuta 2014

Lähitapiola ja metka sähköposti

Lähitapiola vastasi palautteeseeni. Vaikka viestin sisältö onkin vähän arkaluontoinen, laitan sen nyt tähän näytille.

Lähitapiolan vastaus

Tosi kliffaa hei avata toi tekstinkäsittelyohjelmaan ja sitte taas jos haluu vastata ni sit pitää mennä takasin sähköpostiohjelmaan. Lisäksi tiedostossa oli eri osoite yhteystiedoissa kuin mistä kyseinen viesti tuli. Liitetiedoston nimikin osoittaa harvinaislaatuista kekseliäisyyttä. En muuten yhtään epäile että josko saattaisi jäädä joillakin roskapostifiltteriin.

Iloisesti kuitenkin päätin vastata Lähitapiolalle kun kerran olivat nähneet vaivaa vastaukseen. Ja laitan sen nyt tänne teidänkin nähtäväksenne mitä heille kirjoitin.

Terve,
kiitos vastauksestanne mutta voisitteko ensi kerralla lähettää sen siten kuten sähköpostia on ollut tapana lähettää. Ei siten että sähköpostin ainoa sisältö on tiedosto jonka nimi on sähköpostiliite. Sähköpostissa on tällainen sisältöosio jonne se asia on ollut tapana laittaa. Ja olisi kauhean kiva että sähköpostiin voisi vastata ilman copypasteilua, yhteystiedoissa oli eri osoite oli eri kuin mistä posti saapui.
Jos tällaiset perusasiat ovat noin hakusessa niin se ei kyllä anna kovin hyvää kuvaa organisaatiostanne.
Se olisi ihan ok juttu poiketa siellä kioskillanne jos se olisi järkevään aikaan auki. Vaikka armeliaasti se on joinakin päivinä auki jopa viiteen!
Käsittääkseni verkkopankkitunnuksia pidetään aika vahvana tunnistautumisena. Tietysti vuonna -99 myönnetty ajokorttini jonka kuvassa olen 16-vuotias (kuva oli jo tuolloin 2 vuotta vanha ja otettu viistosta jolloin sen ei olisi pitänyt edes kelvata ajokorttiin) lienee varmempi keino. Ajokorttihan ei sitäpaitsi ole edes virallinen henkilöllisyystodistus. Teillä varmaan kuitenkin kelpaisi? Ja kun sitten on kerran käynyt naamaansa näyttämässä, niin sen jälkeen ne tunnukset saavat lojua soluasunnon lattialla tai kaukana tien vieressä lukitsemattomassa postilaatikossa miten sattuu.
Mutta ei hätää, minulla on ratkaisu tähän ongelmaan! Postilla on jo "jokusen vuoden" ollut sellainen palvelu kuin kirjattu kirje. Sen saa kuitattua lähimmästä toimipisteestä vilauttamalla sitä samaa kulahtanutta ajokorttia (ja on muuten todella kulahtanut, paloja irtoilee jo, hyvin kelpaa silti). Postikin on jo joutunut nöyrtymään ja sillä on toimipisteitä missä voi asioida vähän myöhempäänkin.
Nyt ehkä ajattelette, sehän maksaa, ei se ole kiva juttu. Mutta maksaa sekin kun hinuttelen itseni virastoaikaan konttorillenne. Se maksaa myös aikaa ja vaivaa. Mieluummin vaikka maksaisin siitä että saisin hakea tunnukset postista. Ja se on jo aika paljon sanottu että haluan maksaa postissa asioimisesta.
Ja totta tosiaan, enhän minä ole pankkiasiakas, joten en edes tarvitse moisia tunnuksia. Jotenkin vaan ihmisluonteelle tyypilliseen tapaan valitsin ensimmäisen sopivan vaihtoehdon (tämähän ei tietysti ole tullut verkkopalvelunne suunnittelijan mieleen että ihminen aika usein toimii tietyllä tavalla). Eikä muuten taida tullakaan pankkinne asiakasta. Kerron teille nyt pari juttua lisää.
Aikoinaan siirtelin jotain vakuutuksianne teille. Sain sitten käsin kirjoitetun kirjeen jossa kehotettiin tulemaan käymään että voidaan siirrellä loputkin. Käsin kirjoitetun! Tosi ammattimaista, vai haluttiinkohan siinä ehkä luoda kuvaa henkilökohtaisemmasta palvelusta. Ei kyllä ollut kovin houkuttelevaa. Ja en minä teillä halua tulla käymään. Netistä otetuista vakuutuksista saa usein alennustakin. Tai voisin tullakin jos olisitte auki sopivaan aikaan mutta kun ette varmaan edes suunnittele muuta kuin sulkevanne konttoreita ja leikkaavanne aukioloaikoja. Pitäisitte edes yhtenä päivänä vähän pidempään auki. Tosin eihän se kannattaisi, silloin voisi olla ihan tungosta ja joutuisitte pitämään toisenakin iltana.
Ja se minkä takia yleensäkin lähdin noita tunnuksia haeskelemaan oli se että minua hämmästyttää kummastuttaa että miksi saan laskujanne sekä e-laskuina että paperipostina. Eikös se ole vähän hölmöä. Meinasi tosin jo unohtua tuo alkuperäinen asia.
Ja nyt sitten sain tämmöisen ihme liitetiedostoviestin. En ole muuten ikinä ennen saanut moista mistään ihan oikeasta firmasta millä on oikeita asiakkaita ja iso liikevaihto. Joskus joku urpo kaverini on semmoisen lähettänyt kun ei ole jaksanut kirjoitella.
Voitte varmaan kuvitella että en juuri nyt ole suurin faninne. Pankkitoiminnassa näyttää muutenkin olevan se trendi että kun kankea organisaatio ei pysty joustamaan niin sitten laitetaan asiakkaat venymään ja paukkumaan. Suomalainen sellaiseen perinteisesti nöyrtyykin.
Tässäpä vielä loppuun linkki siitä postin kivasta palvelusta.
Kirjattu kirje

2 kommenttia:

  1. Ei varmaan tullut mieleen, että johtuisi vaikka teknisestä virheestä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmaan 10 tuhatta sähköpostia saaneena ei kyllä tullut, vastaavaa ei ole ennen tullut vastaan.

      En oikein jaksa uskoa että teknisen virheen takia sähköposti muuttuu liitetiedostoksi ja lähettäjä vaihtuu. Toki kai sekin voi olla mahdollista jos järjestelmä on tehty riittävän pyllylleen (ja se tuntuu kyllä olevan Suomessa välillä tapana).

      Poista

Jätä toki kommentti tai kysymys.