keskiviikko 15. tammikuuta 2014

Pankkien pimeä keskiaika

En ole ollut kovin tyytyväinen Osuuspankin asiakas. Moni asia on pitänyt hoitaa omassa "kotikonttorissa" eikä siinä mikä on ollut lähimpänä. Verkkopalvelussa lähetettyihin viesteihin vastataan jos jaksetaan. Eikä siitä oikein tahdo päästä eroonkaan. Sama ongelma taitaa toki vaivata muitakin pankkeja.

Tilien avaaminen verkkopankissa on helppoa. Yllättäen sulkeminen on taas varjeltu salaisuus josta ei hiiskuta ohjeissa eikä käyttöliittymän syövereistä löydy siihen toimintoa. Google-haku paljastaa että ongelmia on ollut muillakin. Murheellisia tarinoita löytyy sieltä sun täältä.

Tilin sulkemisen ongelma saattaa olla toki keino pitää asiakkaat itsellään, mutta aika epätoivoista jos asiakas pitää sitouttaa tällä tavalla väkisin. Tilit saa toki kiinni kun lampsii sinne kotikonttoriin, mutta konttoreita suljetaan ja aukioloaikoja leikataan. Kuka sitä nyt työpäivän aikana joutaa pankissa jonottelemaan, lounasaikaan ei kannata varmaan edes yrittää. Ja jos se konttori ei ole työpaikan lähellä, niin vapaapäiväkö siinä sitten otetaan että pääsee pankkiin? Pahinta on jos on muuttanut eri paikkakunnalle eikä ole vaihtanut "pankkia".

Verkkopankkitunnuksilla voi kyllä verkossa toimittaa jos jonkinlaista pankkitoimintaan liittymätöntä asiaa ja ne kelpaavat tunnistautumiseksi tärkeissäkin asioissa. Mutta pankkitilin sulkeminen on niin tärkeä ja herkkä asia että siihen ne eivät kelpaa. Voin kyllä hakea itselleni luottokorttia, lainaa tai avata uuden tilin verkkopankissa. Netin ihmeellisestä maailmasta löysin kyllä jutun että tekemällä verkkovaltakirjan, voi valtuuttaa pankin työntekijän sulkemaan tilin. Ensin toki pitää olla yhteydessä pankkiin että kenelle se valtakirja tehdään. Asia on siis tehty tarkoituksella vaikeaksi. Tai sitten joku ei vain ole osannut hommiaan, veikkaan kyllä vahvasti että kyse on asiakkaan kiusaamisesta.

Pankit vähentävät oikeassa maailmassa tapahtuvaa asiakaspalveluaan, mutta verkkopalvelut eivät kehity samaan tahtiin. Vuosia sitten suomalaiset verkkopankit tuntuivat moderneilta, mutta nyt ne tuntuvat polkevan paikallaan. Tästä kirjoitellaan aina silloin tällöin mutta mitään ei tapahdu, tässä yksi juttu.

Toisaalta en kyllä ole pankkien kannalta mikään huippuasiakas, Björn Wahlroos sen kehtasi aikoinaan sanoa ääneenkin, tämmöiset persaukiset eivät tuo kuin kuraa konttorin lattialle. Ja siivouskuluissa säästää parhaiten kun pitää meidän pois sieltä konttoreista. Ja sen jälkeen ne voikin sulkea.

Ei siis ihme että esimerkiksi S-Pankki on saanut suosiota, siellä voi asioida sellaiseen aikaan että sinne ehtivät muutkin kuin eläkeläiset eikä yleensä tarvitse edes kauaa jonotella. Eläkkeellä oleva lähes 90-vuotias sukulaisenikin siirtyi S-Pankin asiakkaaksi kun perinteiset pankit keräsivät konttorit pois lähialueelta. Ja vaikka kisaan on tullut mukaan uusia pelureita, esimerkiksi Osuuspankin käsitys modernin maailman menosta taitaa olla se että riittää kun tehdään mobiiliaplikaatio. Danske Bank (ent. Sampo) sentään jo vähän heräili todellisuuteen ja raaski luopua vihatusta Java-verkkopankistaan. Julkisesti se ei tietenkään virhettään myöntänyt mutta itsekin siirryin juuri kyseisestä syystä Osuuspankin asiakkaaksi (aikaisempi verkkopankki oli minusta parempi kuin OP:n).

Luultavasti pankkibisnestä pyörittää vanhempi sukupolvi joka ei ymmärrä nuorempien tarpeita eikä toisaalta vaivaudu miettimään että ne kadonneen konttorin tarjoamat palvelut pitäisi sitten oikeasti saada jostakin muualta. Nykymaailmassa mikään ei myöskään ole ikuista, työpaikat vaihtuvat tiuhaan ja jos pankki tai muu palveluntarjoaja ei miellytä niin nekin laitetaan herkästi vaihtoon. Siitä huolimatta että yrittävät tehdä siitä vaikeaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki kommentti tai kysymys.