maanantai 5. toukokuuta 2014

Bussimatkailun uusi aika?

Suomalainen pitkän matkan bussiliikenne on ollut pitkään tuttujen ja turvallisien monopolien vallassa. Onnibus jo hieman hämmensi soppaa ja kun suuri ulkomainen alan yrittäjä lähti mukaan, voidaan jo sanoa että pata kiehuu, kohta sitä saa.

Suomen bussiala unohti kehittyä.

Bussiliikenteessä peruspalvelut ovat olleet ennenkin tavallaan ihan ok, autot yleensä siistejä ja aikautauluissakin pysytään ainakin junia paremmin. Katteet on kuitenkin otettu korkeista lippujen hinnoista, ei volyymeistä. Palvelua ei ole myöskään vaivauduttu mitenkään kehittämään. Kaikista autoista ei saa minkäänlaisia virvokkeita ja mobiilioptimoitu verkkokauppa tuntuu perinteisille olevan bussiyrityksille täysin tuntematon käsite. Linja-autoaseman voileivätkin ovat tyyliin sopivasti tunkkaisen makuisia.

Eräänkin bussifirman toimitusjohtaja oli rinta rottingilla julistanut että he eivät lähde mihinkään hintakikkailuihin. Pohjolan Liikenne sentään vähän yrittää, mutta buginen verkkokauppa ja teippaukset autojen kyljessä eivät vielä kanna kovin pitkälle. Suurin osa lipuista ostetaan Matkahuollon mukaan kuulemma edelleenkin suoraan autosta. Pohjolan Liikenteen lähes useimmiten toimiville lukulaitteille ei siis ole ollut kovin paljoa käyttöä.

Ja nyt pelätään jo koko alan tuhoa, uusia yrittäjiä kun ei millään voi mahtua mukaan. Ei semmoisia ennenkään ole ollut. Vanhojen monopolifirmojen bisnesosaaminen taitaakin olla merkantilismin tai vähintään Neuvostoliiton ajoilta. Minkäänlainen terve kilpailu ei tule kysymykseenkään.

Vanhan liiton miehet eivät ilmeisesti käsitä kahta asiaa. Ihmiset saattaisivat matkustaa enemmän jos se olisi halvempaa. Ja toisaalta bussin pahimpiin kilpailijoihin kuuluu myös yksityisauto. Autoilulle lyödään jatkuvasti kovempaa hintalappua ja nuorien innostus hankkia ajokortti on päässyt laimistumaan vuosien saatossa. Se tarkoittaa siis hyviä näkymiä bussialalle.

Ja koska terve kilpailu on vierasta, niin on myöskin markkinointi. Nettisivutkin ovat jostain kivikaudelta. Jokainen mainosmies tietää että jos tarvetta ei ole, voidaan sellainen luoda. Onnibus näytti jo mallia, mutta kukaan ei vaivautunut ottamaan opikseen. Miten olisi vaikka edullinen päiväretki Helsinkiin ja Linnanmäelle tai bussimatkan ja hotelliyön edukas pakettitarjous. Ja sehän ei tietenkään riitä että se tarjous on olemassa, se pitää saada ihmisten tietoisuuteen. Vanhoilla hinnoilla ei ole paljoa huvittanut lähteä huviretkelle. Jos jotain kampanjointia yritetään, niin sekin menee helposti pipariksi.

Kun omassa firmassa ei jostain kumman syystä ole markkinoinnin ja mainonnan huippuammattilaisia palkkalistoilla, heidän osaamistaan voi onneksi ostaa. Se toki maksaa. Mutta vieläkin kalliimmaksi tulee jättäytyä kisan perälle. Ja vaikka lähdössä olisikin bussin mitan edellä, nopeammat kirivät pian ohi jos kone köhii.

Onnibus oli alunperin pieni tekijä, mutta silloinkin se onnistui ravistelemaan isompiaan,  jopa VR taisi vähän pelästyä ja toi markkinoille alennuslippuja hiljaisempiin vuoroihin. Nyt Onnibussin takana on isoa muskelia, rahaa ja kokemusta. Vanhan liiton firmojen pitäisi siis mitä pikimmiten ryhtyä vastaiskuun tai käy kalpaten.

Suomalaisia tuntuu vaivaavan joku kumma kirous. Nokia putosi kärjestä perän pitäjäksi pudottuaan sitä ennen kehityksen kelkasta. Suomen päivittäistavarakauppa on ollut kahden kauppa, mutta nyt saksalainen ponnistaa korkealle ja Osuuskauppa ja Kesko ihmettelevät. Viimeisimpänä leipomoala on keskittynyt voivottelemaan kauppojen paistopisteiden suosiota kun 5 päivää vanha muovipussileipä ei enää maistukaan ihmisille. Omaa toimintaa sopeutetaan markkinoiden ja kulutustottumusten muutoksiin irtisanomalla työntekijöitä vaikka näyttäisi siltä että irtisanomisia kannattaisi harkita johtoportaassa. Pillittäminen ei auta kun maailma muuttuu.

Vanhoille bussiyhtiöille on luvassa tällä menolla huonot ajat. Itse odottelen taas muutosta ilolla, kun bussiliput ovat järkevissä hinnoissa, alkaa kotimaassa matkaileminen kiinnostaa ihan eri tavalla. Joskus naureskelimme että ulkomaille lentää halvemmalla kun ajelee bussilla Suomen sisällä. Tosin jos mieli halvoille lennoille vaikkapa Helsingistä tai Tampereelta, sai köyhtyä sen bussilipunkin verran ennen kuin pääsi reissuun. Onneksi Turussakin on kenttä.

Vaikka Pohjolan Liikennettä aina haukunkin, täytyy sanoa että heillä on ainakin Turku-Helsinki -välillä ihan siedettävät hinnat jos ilkeää ostella lippuja kuppaisesta verkkokaupasta (ja tietää miten välttää etusivun bugi). Osassa autoista on nykyään jopa sähköpistokkeet läppärien ja mobiililaitteiden lataamiseen. Onnibussin toiminta on taas viime aikoina ollut hieman ehkä kyseenalaista, tosin en tiedä mitä kulissien takana on tapahtunut, joten en sano siitä sen enempää. Osa yrittäjistä kuitenkin irtaantui ja perusti oman Onniexpressin. En ole vielä perehtynyt lafkaan sen tarkemmin, mutta kaverini ainakin totesi että verkkokauppa on vielä buginen raakile. Suomessa loppukäyttäjillä testaaminen taitaa tarkoittaa keskeneräisen palvelun ottamista käyttöön. Skottimiljonääriä saattaa myös hieman hymyilyttää että kilpailijan nettisivulla on kuva bussista missä on ratti oikealla puolella (meillähän se on väärällä puolella, kiitos itsepäisten ranskalaisten ja valloitushaluisten saksalaisten).

Mutta ajat tosiaan muuttuvat ja hyvä niin. Siitä voimme olla varmoja että kyllä se bussi kulkee tulevaisuudessakin. Mutta kulkeeko skottilipun alla, se on kotimaisten yrittäjien käsissä. Tsemppiä kisaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki kommentti tai kysymys.