maanantai 12. toukokuuta 2014

OnniExpressin nettisivut

Viikonloppuna on edessä Helsingin reissu ja perehdyin hieman paremmin Onniexpressin nettisivuihin. Ilmeisesti suomalasiella bussialalla on vankka usko siihen että mikä tahansa halvalla kyhätty tekele välttää markkinoinnin työkaluksi.

Toisin kuin esimerkiksi Matkahuollon ja Pohjolan Liikenteen sivut, Onniexpressin sivu toimii sentään kelvollisesti myös mobiilissa. Tai oikeastaan ehkä jopa paremmin. Matkahuollolla on kyllä jonkunlainen mobiilisivusto, mutta sitä pitää osata erikseen hakea, ainakin iPhone näyttää etusivun normaaliversion. Mobiilisivusto on melko ankea, esimerkiksi päivämääriä ei voi syöttää kalenterinäkymästä.

Onniexpressillä on taas ajateltu että nettisivuston paraatipaikalle voi laittaa kuvan autosta jossa on ratti väärällä puolella. Omalla läppärilläni pitää sivustoa scrollata alaspäin jotta se kaikkein olennaisin, eli lippujen ostonamiska tulee edes näkyviin.

onniexpress verkkokauppa
Englantilainen tunnisteeton bussi koristaa etusivua.

Paljon tilaa on myös varattu Paras teille -osiolle. Siellä mainostetaan saapumisen riemua, saanko Onniexpressistä enemmän saapumisen riemua kuin Onnibussista tai vaikka Pohjolan Liikenteestä. Tai sitten olisi ehkä pitänyt palkata oikea copy.

En ole webbisuunnittelija, mutta jos olisin, korostaisin osta lippu -namiskaa sen verran että se nousisi paremmin esiin muiden sinisten laatikoiden joukosta. Mutta minä haluan sen lippuni, joten painan sitä nappulaa. Tai siis en nappulaa vaan tekstiä koska linkki on vain tekstissä. Tämä pätee mobiiliinkin. Tekstiin on osuttava, muuten ei aukea kaupan uksi.

Ja hups. Yhtäkkiä olenkin ihan eri näköisellä sivustolla. OnniExpressin logoa ei näy missään. Olen Reilulippu.fi -palvelussa jonka tarjoaa Protacon. Jos haluaisin keksiä paremman tavan hämmentää kuluttajaa niin se olisi jo aika vaikeaa. Onniexpress-reilulippu-protacon. Täällä saa sentään valita päivämäärän kalenterinäkymästä toisin kuin Matkahuollon mobiilisivulla. Se on kätevää jos on lähdössä reissuun vaikka perjantaina eikä muista monesko päivä perjantai on. Tosin määränpää ja lähtöpaikka pitää valita ennen kuin päivämäärän valinta tulee esiin. Se on vähän outoa.

Matkustajien määrän valinta on laitettu sen verran isolla että varmasti näkee. Liikennöitsijän nimi on myöskin laitettu selvästi näkyviin että saadaan lisää nimiä soppaan. Minua ei muuten kiinnosta sitten pätkääkään että onko se juuri nyt Mikko Rindellin auto. Ennenkään en ollut kiinnostunut että onko alla Pohjolan Liikenteen vai jonkun muun auto kunnes PL alkoi myydä lippujaan halvemmalla. Enemmän minua kiinnostaisi että mistä auto lähtee.

onniexpress verkkokauppa
Lähtöpaikka ei ole olennainen tieto,
liikennöitsijä on.

Sen tiedon saa onneksi näkyviin jo seuraavalla sivulla. Tykkään kyllä siitä että teksti on luettavan kokoista, mutta siinäkään ei tarvitsisi liioitella. Ja kun siirryn maksamaan, aukeaa vaihteeksi Paytrailin sivu josta saan tietää että maksu onnistuu verkkopankkitunnuksilla. Sehän nyt ei tietenkään ole kovin olennainen tieto, joten sen voi kertoa vasta nyt lopuksi. Mitään sisäänkirjautumista ei ole missään, eli jos matkustaa paljon bussilla, saa olla jatkuvasti syöttämässä tietojaan sivustolle. Itse teen reissun pari kuukaudessa mutta olisi se silti ollut kiva feature. Ja mobiilisovellus.

Jotenkin jäi nyt sellainen olo että jotain on vaan kiireessä riipaistu kasaan mahdollisimman pienellä budjetilla, sisällötkin on taidettu kaapia kasaan kahvitauolla aakkosaseman pöydässä. Suomalainen bussiala ei ole tottunut kilpailuun joten on se toki ymmärrettävää että firmoilla ei ole osaamista tällaisista asioista. Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran. Se ei nyt ollut kovin hyvä. Asia hieman harmittaa, koska peruspalvelu on kuitenkin kunnossa.

Lopulta ostin ihan säälistä paluulipun OnniExpressiltä. En olekaan ennen ostanut bussilippua säälistä. Lipun tietojen saapuminen kesti kauemmin kuin mihin on tottunut, mutta kyllä se sieltä silti riittävän nopeasti tuli. Viivakoodin sijasta lipun virkaa toimittaa kirjainkoodi. Toisaalta eivätpä ne Pohjolan Liikenteen koodilukijat toimi kuin joka toinen kerta. Kuulemma ovat nimenomaan Pohjolan Liikenteen, Matkahuollolla on oma systeeminsä. Tiskiltä voi ostaa lipun joka laitetaan sellaiseen kuoreen. 20 metrin matkan jälkeen lippu otetaan pois kuoresta ja annetaan kuskille. Kuski antaa sitten toisen paperinpalan tilalle. Luulin myös että rahastajat olisivat jo sukupuutossa, mutta törmäsin sellaiseenkin viime viikolla.

Sain myös tätä kirjoittaessa vastauksen lähettämääni palautteeseen, se oli ainakin nopeaa toimintaa.

Aikaisempi kirjoitukseni aiheesta: Bussimatkailun uusi aika?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki kommentti tai kysymys.