perjantai 16. toukokuuta 2014

Valtiollinen Riistäjä

Luulisi että valtion kokonaan omistaman yrityksen tarkoitus olisi tarjota kansalaisille edullista julkista liikennettä. VR:n agendana tuntuu kuitenkin olevan persaukisten siivoaminen kokonaan pois junista tai ainakin omiin vuoroihinsa.


Junamatkustajalla ei ole aina hymy huulilla.

Olen ennenkin tainnut mainita että minä tykkään matkustaa junassa. Siitäkin huolimatta että ne ovat joskus pikkuisen myöhässä, myyntikärry on mystisesti kadonnut tai koko junavuoro on jätetty ajamatta koska varikolla ei nyt sattunutkaan olemaan henkilökuntaa kun juuri oli yt:t. Istun junassa tälläkin hetkellä. Mutta hyvin harvoin enää hyppään junan kyytiin omalla kustannuksellani.

Olin tammikuussa menossa Helsinkiin. Sopiva junavuoro olisi ollut neljä kymppiä kun normaalihintainen peruslippu ison bussiyhtiön nettikaupasta alle kaksikymmentä euroa. Jos terveessä kilpailutilanteessa olevan bussiyhtiön johtaja sanoo että he eivät ala hinnalla kikkailemaan, se on ihan ok. Jos epäterveessä kilpailutilanteessa olevan bussiyhtiön johtaja sanoo saman, se ei enää ole ihan niin ok. VR:llä on monopoli raideliikenteeseen. VR mainostaa itseään vihreillä arvoilla, mutta sitten nelihenkisen perheen lapinloma kannattaa tehdä autolla koska junalla matkustaminen on niin kallista.

VR mainostaa kanta-asiakasohjelmaansa, mutta se ei ole kanta-asiakasohjelma vaan sen tarkoitus on myydä halpoja lippuja epäsuosituille vuoroille. Tästä oli jollakin hyvä blogikirjoitus, mutta en nyt löytänyt sitä. Se todellinen kanta-asiakas todennäköisesti joutuu matkustamaan kaikkein kalleimmilla vuoroilla.

VR lanseerasi uudet hienoiksi kehutut ravintolavaunut, täytyyhän sitä tarjoilujenkin olla samalla tasolla hintojen kanssa. Kohta junassa, ainakin niissä paremmissa vuoroissa, matkustaa vain espoolaisia jotka kuskaavat vaaleatukkaiset lapsensa voimistelutunneille pestyillä tai jopa pesetetyillä autoilla (siis onnellisia ihmisiä).

Pieniä ajoittaisia aikatauluongelmia lukuunottamatta VR:n palvelutaso on kunnossa ainakin päällisin puolin. Junat ovat siistejä ja viihtyisiä. Vessassa käyminen on huomattavasti miellyttävämpää kuin bussissa. Junasta voi ostaa vähintäänkin virvokkeita tai pientä purtavaa (jos kärry ei ole hukassa). Tärkeimmillä väleillä junia kulkee mukavan tiheästi. Toki tilaisuuden tullen VR myös osaa kurittaa maksaviksi asiakkaiksikin kutsuttuja hallintoalamaisiaan.

Toistuvista yt-neuvotteluista huolimatta hinnat vain nousevat ja nyt on niitä perkeleen halpabussejakin syömässä rehellisten monopoliyritysten ohuita katteita. Onko VR yrityksenä aivan mätä vai onko raideliikenne liian kallista tämän kokoiseen maahan nykyisellä tasollaan? Ehkä junamatkailusta voisi karsia turhat hienoudet ja keskittyä peruspalveluun? Mihin tarvitaan esimerkiksi pätkivää junaverkkoa kun kaikilla on jo älypuhelin jolla data liikkuu sutjakammin. Nytkin kokeilin verkkoa ja kun Bloggerin etusivukaan ei jaksanut aueta, vaihdoin mobiilidataan. Ehkä pitäisi keskittyä siihen itseensä eli edulliseen matkustamiseen. Nykyinen kaava ei ainakaan tunnu toimivan.

Toisaalta suojatussa tilassa toimivat bussiyhtiöt päätyivät karsimaan kaikki turhat ylellisyydet pois. Tosin nyt ne taitavat olla hieman tekemässä paluuta kun alalle on ilmaantunut kilpailua (joissakin uusissa busseissa olen nähnyt sähköpistokkeita!). Julkisen liikenteen säätelyllä on ollut ilmeisesti tarkoituksena taata tasapuolinen julkinen liikenne kaikille. Linja-autopuolella se on johtanut onnettomaan palvelun tasoon (autoissa myydään harvemmin enää virvokkeita, käsittämättömän huonot verkkopalvelut jne.) ja junaliikenteessä taas hinta karkaa käsistä aivan täysin. Eräs poliitikko totesi joskus että julkisen liikenteen pitäisi olla niin halpaa että ei tarvitse ainakaan hinnan takia miettiä omalla autolla menemistä. Nyt se on sitä vain harvoissa tapauksissa ja silloinkin lähinnä halpabussiyhtiöiden ansiosta, ei valtiollisen ohjauksen.

Takaisin tulen muuten bussilla. Sieltä ei tosin saa Lapin Kultaa muovituopissa.

edit: junassa surffailu oli kivempaa silloin kun oli Saunalahti (jopa antennigaten riivaamalla iPhone nelosella), DNA toki antaa 3G:n kotonani, mutta siitäpä ei ole sitten minkäänlaista iloa

1 kommentti:

  1. Itse käytän pääsääntöisesti vain halpalippuja junissa. Tosin junaa tulee nykyään käytettyä alle viisi kertaa viikossa, lähinnä silloin kun menee vanhuksia moikkaamaan Lohjan suuntaan. Vähän harmittaa että vanhat pikajunat on täysin poistettu Turku-Helsinki väliltä, niissä oli prkl mukavt penkit. Melua oli vähän enemmän mutta eipä sekään haitannut kun kuunteli musiikkia koko matkan ajan. Nyt vaan odotetaan jos ne vihdoinkin saisivat sen uuden "rantaradan" tehtyä, eihän siitä ollakkaan puhuttu kuin viimeiset 20 vuotta.

    VastaaPoista

Jätä toki kommentti tai kysymys.