torstai 7. elokuuta 2014

OnniExpress kuskaa kaikki vauvasta vaariin

Kilpailijan nälviminen voi olla joskus tehokasta markkinointia. Kannattaa kuitenkin miettiä kannattaako lähteä loanheittokisaan lainkaan tai ainakin oma viesti on syytä suunnitella huolella.

Viime aikoina ihmisiä on puhuttanut että minkä ikäisiä lapsia sopii päästää yksin bussissa matkustamaan. 12 vuotta lienee liian korkea ikäraja, mutta varmasti joku raja olisi hyvä olla. En kuitenkaan lähde nyt sitä sen enempiä pohtimaan. Ainakaan näin aluksi.

OnniExpress päätti ottaa kilpailijan kohusta kopin. Onnibussi, nykyinen Onnibus.com, on itse kunnostautunut kilpailijoille kuittailussa ja OE päätti lähteä samaan kelkkaan. On hyvä kysymys että kannattaako lähteä loanheittoon mukaan ollenkaan, mutta jos lähtee, kannattaa olla tarkkana oman viestinsä suhteen.

OnniExpress lupaa paljon.

OE toivottaa tervetulleeksi kaikki matkustajat ikään katsomatta, kun Onnibus.com taas nosti yksin matkustavien ikärajan kahteentoista vuoteen. OE:n kyytiin pääsevät ilmeisesti kaikki vauvasta vaariin? Jos siis laittaisin 3-vuotiaan yksin bussiin kohti Jyväskylää niin se olisi OE:lle ihan ok? Asiansa osaava kuski tuskin ottaisi alle kouluikäistä matkustajaa varsinkaan pidemmälle reissulle. Jos kuski ei ota, niin silloin OE syyllistyy harhaanjohtavaan markkinointiin. Minusta kyseessä on asia jossa kaivattaisiin selkeää rajanvetoa. Jos lippu on jo ostettu ja kuski ei otakaan kyytiin niin ongelmissa ollaan. Jos ehdot olisivat selkeät niin kellään ei olisi nokankoputtamista.

Virittelin asiasta hieman nettikeskustelua ja tiedustelin että ottavatko he sitten vaikka kolmevuotiaan yksin kyytiin. Eräs kommentoija oli sitä mieltä että ei sitä varmaan silleen tarkoitettu. Toinen taas kertoi uskovansa 100% varmasti että kukaan ei laita niin pientä lasta bussin kyytiin.

Kyseessä ei kuitenkaan ole uskon asia. Joku uskoo Jeesukseen ja toinen joulupukkiin. Viime aikoina on tapahtunut paljon asiota mitä en olisi uskonut tapahtuvan. Uskomisistani huolimatta nämä asiat kuitenkin tapahtuivat. Ehkä minun uskoni ei ole vahva.

Se ei ole myöskään kovinkaan hyvä lähtökohta markkinointiviestinnälle että kirjoittaa jotain muuta kuin mitä oli oikeasti tarkoitettu ja toivoo että ihmiset silti ymmärtäisivät. Markkinoinnissa pitää olla tarkkana, keskivertokuluttaja ei ilmeisesti myöskään ymmärrä että mainontaa ja markkinointia säädellään lailla. Yrityksellä on vastuu sekä lupauksistaan että teoistaan. Keskiverto feisbuukkaaja voi aika pitkälle kirjoittaa mitä sylki suuhun tuo. Yritys ei voi. Tai voi mutta ei saa. Eikä välttämättä myöskään kannata.

OnniExpress joko sallii yksin matkustamisen ilman alaikärajaa taikka sitten ei. Facebook-sivullaan se antaa kuvan että alaikärajaa ei ole. Palvelun on vastattava markkinoinnissa annettua kuvaa. Harjoittaako OE tarkoituksellisesti harhaanjohtavaa markkinointia vai onko se edesvastuuton luvatessaan ottaa kyytiin vaikka sylivauvan ilman huoltajaa.

Luultavasti ei kumpaakaan. Jos OE tölväisee kilpailijaansa kokemattomuudesta Suomen markkinoilla, niin he itse vaikuttavat kokemattomilta markkinointiviestinnässä. Terve kilpailu ja sen vaatima markkinointi on suomalaiselle bussialalle edelleenkin uusi ja ihmeellinen asia. En tiedä tarkemmin, mutta vaikuttaisi siltä, että OE:lla on ajateltu säästösyistä hoitaa itse markkinointiviestintää. Jos ei tunne alaa, ei välttämättä aina tajua että mitä voi sanoa tai luvata. Tai ei vaan osaa kirjoittaa selkeästi. Kokenut viestijä taas osaa kirjoittaa siten että tulkinnan varaa ei synny ja tuntee alan pelisäännöt.

OE kehuu että Suomessa on totuttu luottamaan lapsiin ja vanhempiin. Kuitenkin luen jatkuvasti lehdistä juttuja heitteillejätöistä, huostaanotoista ja lapsisurmista. Menemättä kuitenkaan ääripäihin, en kyllä itse laittaisi alle kouluikäistä lasta yksin bussiin ainakaan kovin pitkälle matkalle.

Jos autossa on vain kourallinen matkustajia, on kuskin vielä helppo huolehtia että lapsi jää oikealla pysäkillä pois. Perinteisesti Suomessa reittibussit ovat olleet melko tyhjiä. Mutta jos iso auto onkin täpötäysi, homma on jo hankalampaa, varsinkin jos lapsia on useita. Toki joku luultavasti on lasta vastassa, mutta mitäpä jos pikku veijari päättääkin poistua auton takaovesta liian aikaisin. Toisaalta vastaan tuleva aikuinen saattaa myöhästyä vaikkapa rengasrikon, tietyön tai onnettomuuden takia. Jättääkö kuski silloin lapsen yksin laiturille?

Joku nettikeskustelija luonnollisesti vetosi nykyisiin pullamössösukupolviin. Itse en kuitenkaan muista matkustaneeni yksin julkisissa kuin ehkä lähempänä täysi-ikäisyyttä joten lienen pullamössöä itsekin. Partioporukalla kyllä mentiin Turkuun ja Helsinkiin, mutta silloinkin nuorimmat olivat jo yläasteella. Omat kokemukseni lasten kaitsemisesta rajoittuvat samaten partioaikoihin. Vedin muutamia vuosia 1–3 luokkalaisia sudenpentuja ja myöhemmin vuoden tai kaksi vähän vanhempien vartiota.

Jo ikäluokan sisällä oli melkoista vaihtelua, toista sai pitää koko ajan kädestä ja toiset olivat hyvinkin omatoimisia. Muistan eräänkin reissun kun heti silmän välttäessä teltta meinasi palaa ja yksi epeli kiipesi korkealle puuhun. Osalla oli reput pullollaan puukkoja ja tulentekovälineitä. Nämä siis sudenpentuja. Toisaalta en kyllä kovin isoa luottoa antaisi vanhemmille sen ajan kokemusten perusteella. Vai kuulostaako kovin vastuulliselta jos kymmenvuotiaalle on annettu leirille mukaan pikkumiehen kyynärvarren mittainen KA-BAR-taisteluveitsi.

Bussiyhtiöllä on tiettyyn rajaan asti mahdollisuus valita asiakkaansa. OE:n tapauksessa jää kuljettajan  vastuulle pohtia kuinka pienen matkustajan voi ottaa yksin kyytiin jos vanhempien arvostelukyky on pettänyt. Kuljettaja ei kuitenkaan ole kasvatusalan ammattilainen eikä osaa arvioida miten kukakin matkasta selviää. Matkan pituus vaikuttaa myös, tunnin matka on lapselle ihan eri kuin viiden tunnin.

Ongelma on kuitenkin lähinnä siinä että OE:lla lähdettiin hyödyntämään tilaisuutta miettimättä sen enempää, että mitä sitä tuli itse luvattua. Johonkin se raja tulisi vetää. Onko se sitten 5, 7 vai 12 vuotta, se on sitten taas eri asia. Ympäripyöreä lupaus ei ole asiakkaan kannalta hyvä asia koska palvelusta muodostuu helposti vääränlainen kuva. Tulee hieman mieleen se Matkahuollon asiakaspalvelija joka tavallaan lupasi minulle että kahvion leivät ovat yhtä ummehtuneita viikon jokaisena päivänä.

Luultavasti tällä kertaa rajaa ei haluttu vetää sen takia että saataisiin mahdollisimman iso kontrasti kilpailijaan. Tai sitten asiaa ei ajaleltu pidemmälle lainkaan, mikä ei tietenkään ole viisasta. OE:ssä ollaan kuitenkin jo vähän otettu opiksi. Nettisivulla muistetaan mainita että ollaan se suomalainen ja autossakin on ratti jo oikealla puolella. Tai siis väärällä, kiitos tästä kuuluu ranskalaisille ja saksalaisille. Olen myös kuullut legendaa että joku olisi soittanut säkkipilliä Onnibus.comin pysäkillä. Sissimarkkinointia vai yksinäisen miehen protesti? Ken tietää.

Tilanne on kuitenkin mielenkiintoista seurattavaa. Onnibus.comilla on valttinaan kolme kovaa koota, Kapasiteettiä, Kokemusta halpaliikenteenteestä ja markkinoinnista sekä Kapiteelia. OnniExpress taas kehuu kokemuksellaan Suomen joukkoliikenteestä. Alalle on tulossa myös lisää kilpailua joka tarkoittanee sitä, että joku varmasti putoaa kisasta jo alkumetreillä. Kun panokset kovenevat, markkinointiviestinnästä ei välttämättä kannata kauheasti tinkiä. Jyvät erottuvat papanoista.

Itse olen matkustanut kerran vanhalla Onnibussilla, kerran OnniExpressillä ja kaksi kertaa Onnibus.comilla. Eniten olen tainnut viime aikoina kuitenkin matkustaa Pohjolan Liikenteellä koska sillä pääsee kätevimmin Saloon. OE:n auto oli melko kulahtanut mutta toisaalta kun Onnibus.com lastaa 100 ihmistä bussiin niin siinä on käynnissä melkoinen härdelli. Pohjolan Liikenteen autoissa vallitsee taas harras ja rauhallinen tunnelma. Ajelen enimmäkseen Turku-Helsinki tai Turku-Salo -väliä ja sillä matkalla riittää vaatimattomampikin auto jos hinta on kohdillaan.

Ja tässä lopuksi tuli vielä yksi asia mieleen juuri ennen Julkaise-nappulan painallusta. Ehkäpä Onnibus.com nosti ikärajaa sen takia että autot saadaan täyteen muutenkin. Se olisi OnniExpressille painajainen. Mutta toivotan jälleen kerran onnea molemmille Onneille ja muillekin alan yrityksille. Terve kilpailu on minunkin etuni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki kommentti tai kysymys.