lauantai 4. lokakuuta 2014

Pidä huolta tuulilasista

Viime viikonloppuna tuli ajeltua vaihteeksi vähän enemmän autolla. Törmäsin vanhaan tuttuun ilmiöön, kun aurinko paistaa matalalta, likainen tai huonokuntoinen tuulilasi heikentää näkyvyyttä.

Kuten nimestäkin voi päätellä, tuulilasi (engl. windshield, tuulikilpi) on asennettu autoon alunperin suojaamaan ajoviimalta. Siihen on kuitenkin syynsä miksi se on valmistettu lasista. Siitä on tarkoitus nähdä ulos. Olin aikoinaan reilu 7 vuotta töissä autoalalla ja sinä aikana tuli nähtyä todella järkyttäviä tuulilaseja, vaikka hyväkuntoinen ja puhdas lasi lisää selvästi sekä ajomukavuutta että turvallisuutta.

Tuulilasin sisäpintaan muodostuu herkästi ohut, harmahtava kalvo. Kaikissa olosuhteissa kalvoa ei välttämättä edes huomaa, mutta kun auringon tai vastaantulevan auton valo osuu siihen sopivasti, näkeminen hankaloituu. Tästä kalvosta pääsee yleensä helposti eroon mikrokuituliinalla pyyhkäisemällä. Jos autossa on tupakoitu tai lasissa on muuten vaan vähän enemmän mähmää, kannattaa hankkia pullo lasinpesuvaahtoa. Hyviä merkkejä olivat ainakin TG ja Würth, mutta autotarvikkeliikkeiden aineet käyvät myös ihan hyvin. Itseasiassa lasinpesuvaahto on myös hyvä kodin yleispuhdistusaine, se käy lähes kaikille pinnoille ja haihtuu jälkiä jättämättä jos suurimmat pyyhkii ensin pois. Esimerkiksi rasvaiset sormenjäljet lähtevät hyvin lasinpesuvaahdolla. Meillä oli myös tapana putsata pieniä tahroja jopa penkkien verhoilusta vaahdon kanssa.

kojelauta ja likainen mikrokuituliina lasin pyyhkimisen jälkeen
Pyyhkäisy silloin tällöin on pieni vaiva.

Puhtaasta lasista on mukavampi katsella ulos, mutta pesukaan ei auta jos lasi on päässyt huonoon kuntoon. Ihmiset pelkäävät aina halkeamia ja isoja kiveniskemiä, koska katsastusmies ei tykkää niistä. Itse vaihdatin aikoinaan kahteen autoon lasin, en miellyttääkseni katsastusmiestä, mutta itseäni. Kun loppuun kuluneen "tähtitaivaan" vaihtaa uuteen, kirkkaaseen, lasiin, tuntuu melkein kuin olisi uusi auto. Kulunut lasi rasittaa silmiä ja tekee ajamisesta raskaampaa, kun silmän on vaikeampi tarkentua oikealle etäisyydelle.

Volvo 240 lasin vaihdossa
Lasi kannattaa vaihtaa vanhempaankin autoon.

Ja jos sitten autoon on vaihtanut uudet tuulilasin, kannattaa siitä sitten myös pitää huolta. Pyyhkimien käyttöä kuivaan ja kuraiseen lasiin kannattaa välttää. Sulat kannattaa pitää myös kunnossa. Likainen ja kulunut sulka syö lasiin ikävät jäljet. Kun pesee lasia huoltoasemalla, kannattaa pesaista sulat samalla. Tästäpä muistuu mieleen tapahtuma yli 10 vuoden takaa. Eräs vähän suurempikenkäinen henkilö vahautti ässämersuaan. Auto oli toki iso ja komea, mutta alla oli nypityt talvirenkaat, sen verran tuoreet kuitenkin, että pinta ei ollut vielä ehtinyt kasvaa. Pyyhkimien kumit olivat jo osittain repeytuneet irti ja naarmuttaneet lasin piloille. Ässän lasi taitaa olla pikkuisen kalliimpi kuin uudet pyyhkijät? Se jotenkin aina harmittaa kun näkee upean auton mikä on huonosti pidetty. Minusta auto on sellainen asia mistä kannattaa pitää huolta. Omat autoni olivat aikoinaan "parin sadan ruoskia", mutta yritin sentään pitää ne mahdollisimman hyvässä kunnossa. Tässä kohtaa voi toki painottaa sanaa "yritin"...

Vaikka se tärkein tekijä liikenneturvallisuudessa löytyykin yleensä ratin ja penkin välistä, jo pienillä asioilla voi tehdä ajamisesta turvallisempaa ja myös mukavampaa. Aikoinaan kun rattia tuli väännettyä ihan työksikin, oppi arvostamaan sitä että kalusto on kunnossa, omat autonihan eivät tuolloin olleet häävejä. Renkaatkin olivat välillä "hiihtoliiton hyväksymät", luistoa oli enemmän kuin pitoa. Silloin piti vain pudottaa ajonopeutta jos olosuhteen kävivät huonoksi. Mutta muistan kyllä hyvin sen, kun joskus oli varaa laittaa alle laatunakit. Ajotuntuma muuttui ihan erilaiseksi. 13" 155 "sirkkelinterä" maksoi muistaakseni tuolloin laatumerkkisenä noin 300 euroa, eli noin puolet auton arvosta, mutta kun kumit olivat alla, tunsi heti että kyllä kannatti. Auto on kiinni tiessä kuitenkin vain neljällä noin kämmenen kokoisella alueella ja kun se 500 euron auto lipsahtaa metsähallituksen puolelle, sattuu luultavasti paljon enemmän kuin 50 000 autossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki kommentti tai kysymys.