torstai 15. tammikuuta 2015

60 tuhannen euron nimimoka

Halpabussiyhtö OnniExpress päätti jostain syystä ottaa nimen, joka on hyvin lähellä sen pahinta kilpailija, joka ei tietenkään asiasta ilahduttanut. Kädenvääntö on vasta alkanut, mutta voi olla että kisa päättyy nopeasti luovutusvoittoon.

vanha piirros jossa kaksi nyrkkeilijää
Kun lähtee otteluun, kannattaa varmistua, että kunto riittää loppuun asti.

Tiedän, että sekaannuksia näiden kahden firman välillä on tapahtunut, mutta sitä en osaa sanoa, kuinka yleistä se on. OnniExpress perustelee kantaansa sillä, että PRH on nimen hyväksynyt. Virkamiehetkin tekevät virheitä, mutta kyllä se virhe tapahtui jo nimeä valitessa. Olisinkin halunnut olla kärpäsenä katossa kun asiaa sorvattiin.

Yleensä yhtiö valitsee saman kaltaisen nimen kun kilpailijalla silloin, kun halutaan ratsastaa jonkun muun maineella. Myös monet huijausfirmat harrastavat tätä. Suomessa bussifirman nimeksi on usein riittänyt ihan ihmisen nimi, joten ehkä mielikuvitus on vain loppunut kesken.

Tai sitten kokouspöydässä on pohdittu, että mitä se kilpailu oikein tarkoittaa, sitten on kaivettu hyllystä vuoden 1972 Nyky-Suomen sivistyssanakirja ja tutkittu asiaa. Kun ei olla oikein ymmärretty, että miten se liittyy siihen että ajetaan linja-autolla paikasta A paikkaan B, ollaan otettu mallia kilpailijasta ihan nimeä myöten.

On Suomessa toki ennenkin kopioitu jonkun muun konsepti menestyksekkäästi. Mutta miten olisi käynyt, jos eräs Salmelan Heikki olisi nimennyt firmansa HesDonaldsiksi tai McSalmelaksi. Hesburgerin nimen synty on toki oma tarinansa sekin.

Kun ollaan pyöritty pienessä piirissä kotimaan sisällä, ei välttämättä aina ymmärretä että miten muualla maailmassa on tapana leikkiä. Kansainvälinen suuryritys saattaa hermostua kun sen tuotemerkkiä lainataan. Ja toisin kun pienellä paikallisella toimijalla, kansainvälisillä suuryrityksillä on yleensä iso liuta lakimiehiä ja pankissa kosolti rahaa. Sellaisen kanssa ei välttämättä kannata lähteä ihan vääntämään oikeudessa.

Minusta firmojen nimet ovat liian lähellä toisiaan toimiakseen samalla toimialalla. Mutta minultahan ei kysytä, oikeus ratkaisee asian sitten kun kerkiää. Ja perinteiseen tapaan ratkaisu muuttuu aina oikeusasteelta toiselle mentäessä. Oikeuden käyminen on kuitenkin kallista lystiä. Pari päivää sitten Satakunnan kansa kirjoitti että OnniExpress joutui lopettamaan kannattavan linjan koska oikeudenkäyntikulut veivät niin paljon rahaa. Vaikka se voitto tulisi lopulta, pitää lakimiehille maksaa siihen asti, että viimeinenkin tuomari on kopauttanut nuijaansa.

Ei näytä kovin hyvältä kun ottelua on menossa vasta ensimmäinen erä ja toinen kisailija jo puuskuttaa kun toinen taas tanssii kuin Cassius Clay ja elvistellen esittelee lihaksiaan. Voi olla, että ei päästä edes viimeiseen erään kun OnniExpress joutuu taputtamaan itsensä ulos ottelusta. Ja vaikka voitto tulisikin, niin liekö siitä iloa, jos sota hävitään samalla.

60 tuhatta euroa on epäilemättä paljon rahaa halpabussiyhtiölle. Sen rahamäärän kanssa olisi voinut marssia suoraan Bob the Robottiin ja sanoa että tehkääs meille sellainen halpabussibrändi ja markkinointistrategia, että lyömme kaikki kilpailijamme. Sen sijaan rahaa haaskataan oikeustoimiin hölmön nimen takia.

Periaatteessa menestyksen avaimet ovat helposti käsillä. Pitää olla joko halvempi tai parempi kuin kilpailijansa. Mutta halpabussifirmat ovat kaikki halpoja ja jos kisa on kovin tasaväkinen, tarvitaan tueksi vahva brändi.

Vahva brändi ei synny sillä että vasemmalla kädellä apinoidaan, vaan pyritään erottumaan ja nimenomaan edukseen. Pitää näkyä ja kuulua, olla ihmisten huulilla. Lasten ja nuorten parissa työskentelevä ystäväni kertoi, että hänen esimiehensä oli kysynyt, että mitä ne punaiset kaksikerrosbussit ovat, mistä nuoriso puhuu koko ajan. Siitä voisi sanoa, että jossain on onnistuttu. Se  taas ei ole oikein hyväksi brändille, jos nimi vilahtaa uutisissa lähinnä oikeusjuttuun liittyen.

Nimi oli alun alkaenkin typerä, mutta en olisi voinut kuvitella, että se saattaa viedä koko firman mennessään. Oikeusjutun lopputuloksesta riippumatta pahaa vahinkoa on jo päässyt syntymään. Taloudellisten tappioiden lisäksi oikeuskäsittely vie arvokkaita henkilötyöresursseja, joita tarvittaisiin palvelun kehittämiseen ja kilpailussa pärjäämiseen.

Se olisi kovin surullista, jos tuore halpabussiyhtiö kohtaisi loppunsa näin. Kilpailu on toivottua alalla kuin alalla. Skottimiljonäärin imperiumi on kuitenkin kova pala tulokkaille. Varsinkin jos homma menee pieleen jo nimeä valitessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki kommentti tai kysymys.