torstai 24. syyskuuta 2015

Bassot kuriin huonekorjauksella MiniDSP - Osa 1

Hyvätkään kaiuttimet eivät välttämättä soi hyvin, mikäli huone saa bassot kumisemaan. Kalliin ja työlään akustoinnin sijasta asiaa voi yrittää korjata vaikkapa edullisella MiniDSP-huonekorjaimella. Homma vaatii kuitenkin vähän asiantuntemusta ja perehtymistä.

Luitko jo ekan osan? Lue kakkososa, sillä nyt homma rokkaa!


Kuva, jonka Ville Laasonen (@willboify) julkaisi


Audiovideo.fi:n jutusta saa ehkä vähän turhan helpon kuvan hommasta. Asian saattaa selittää se, että Samu Saurama myös suunnittelee kaiuttimia itse, joten lähtökohta on hieman erilainen kuin itselläni. Jos minä osaan muodostaa yksinkertaisia lauseita, Samu on Nobel-palkittu prosaisti. Jos taas osaa hädin tuskin aakkoset, kannattaa ehkä kaivaa kuvetta hieman syvemmältä ja hankkia kotimainen DSpeaker Antimode 2.0 Dual Core, joka on jo selvästi valmiimpi paketti.

MiniDSP on kuitenkin huomattavasti DSpeakerin laitetta edullisempi, joten kiusaus kokeilla on varmasti suuri. MiniDSP:tä saa nykyään myös Suomesta Ääniseltä, joten tilaaminenkin on helppoa.

Jos ja kun laitteen hankkii, on hybä olla perillä ainakin akustiikan perusteita. Jos jo seisovat aallot on täysin vieras käsite, kannattaa hankkia lisätietoa. Ja lukea ohjeita. Sekä MiniDSP:n, että mittaamiseen käytettävän Room EQ Wizardin. Lisää luettavaa löydät mm. täältä ja täältä.

Rev A vai  Rev B?

2x4 -mallia löytyy kahtena eri versiona. Löysin netistä jos jonkunlaista spekulaatiota kumpi kannattaa hankkia, mutta vastaus löytyy onneksi myös ihan ohjekirjasta. Näiden kahden mallin ero on sisääntuloherkkyydessä, ulostulopuoli on molemmissa sama.

Rev A -malli kannattaa valita, jos MiniDSP tulee esivahvistimen jatkoksi, Rev B taas jos laite on esim. DACin ja esivahvistimen välissä.

Jos ehdit jo hankkia väärän mallin, ei hätää, laitteet ovat tismalleen samanlaiset ja sisääntuloherkkyyttä voi vaihtaa kahdella jumpperilla. Ulostulojännitettä pidetään sangen pienenä, mutta se riittää hyvin ainakin Genelec M030-kaiuttimilleni sisääntuloherkkyyden ollessa keskiasennossa. Mikäli ulostulo ei kuitenkaan riitä, täytyy hankkia balansoiduilla liitännöillä varustettu malli. Toisin kuin voisi luulla, siitä ei löydy mitään hienoja XLR-liittimiä, vaan karut terminaalit johtojen päille.

Tarkkana kuin porkkana


sovelluksen käyttöliittymä, kuvassa korjauskäyrä
2 way Advanced 21 -sovellus tarvitaan MiniDSP:n kaveriksi.

Ohjeiden lukemisen lisäksi kannattaa olla huolellinen. Hyvin yleinen ongelma on, että johdot kytketään väärään järjestykseen. Näin kävi itsellenikin. Liitännät on kyllä numeroitu, mutta siitä ei ole apua, jos merkintöjä ei katso.

Laitteen lisäksi pitää hankkia myös ohjelmisto, mikä maksaa 10 dollaria. Ensimmäinen ongelma on saada ohjelma ladattua bugisesta verkkokaupasta, tämä vaikuttaa usein vaativan yhteydenoton tekniseen tukeen.

2 way Advanced 21 on suhteellisen simppeli ohjelmisto, mutta ainakin itse kaipaisin helpompaa tapaa kytkeä ylimääräiset toiminnit ja kanavat pois käytöstä. Tässäkin kohtaa pitää siis olla huolellinen ja varmistaa, että korjauskäyrä on ajettu molempiin kanaviin ja oletuksena päällä olevat jakosuotimet ovat pois käytöstä.

Sovellus toimii Adobe Airin avustuksella ja ei tuntunut aina toimivan ihan kunnolla. Jouduin myös asentamaan sen kertaalleen uusiksi.

Mittauksia tekemään

REW tunnistaa MiniDSP:n Umik-1 -mikrofonin automaattisesti, ja ohjelman pyytämän kalibrointitiedoston saa ladattua sarjanumeroa vastaan. Kalibrointitiedostoja tulee paketissa kaksi kappaletta, itse käytin sitä missä ei ole mainintaa 90 asteesta.

Tässäkin kohtaa piti vähän kaivella tietoa sieltä sun täältä. Päädyin tekemään mittaukset siten, että mikrofoni on kuuntelupaikalla noin pään kohdalla ja osoittaa kaiuttimien väliin.

Mittaukset tein koko äänialueella, vaikka korjaukset onkin tarkoitus tehdä vain bassopäähän. Kannattaa myös tehdä useampia mittauksia ja voi kokeillä myös eri sijoituksia mikrofonille. Näkee ainakin, että miten bassopuoli muuttuu sijoituksen mukana.

rewin piirtämä mittauskäyrä
Laaksoa ja kukkulaa.

Mittauskäppyrästä ei tietystikään ole kauheasti iloa, jos siitä ei ymmärrä mitään. Vielä enemmän hyötyä olisi kuulemma vesiputouskäyrästä, mutta itse koitan nyt pärjätä ensin tämän kanssa.

Nopealla vilkaisulla silmään pistää ainakin melkoinen töppyrä 75 hertsissä ja reilu nousu vielä 40 hertsissä. Valmistajan ilmoittama alarajataajuus on 58 hertsiä (-3 dB), joten siinä kohtaa huone taitaa tehdä melkoiset temput.

Huonekorjauksella olisi tarkoitus tasoittaa isoimmat piikit, syville kuopille ei oikein voi mitään, mutta joihinkin kohtiin voi tarvita myös hieman nostatusta.

Käyrät kuntoon

REWin EQ:hun kannattaakin sitten perehtyä taas huolella. Ohjelma osaa onneksi itse kertoa mitä eri toiminnot tekevät. Kaikki paikat kannattaa käydä ajatuksella läpi ennen kuin alkaa viemään käppyrää MiniDSP:lle asti.

Itselläni ainakin meni parit ekat käppyrät ihan pieleen, joten homma ei ollut ihan vaan napin painamista. Parin illan touhuamisen jälkeenkään lopputulos ei ole vielä ihan sitä, mitä odottelin, mutta toisaalta olen saattanut vain tottua huoneen tekemään muhkeuteen äänessä...

Mutta loppusäädöistä sitten enemmän ensi kerralla. Kokeilen luultavasti vielä paria erilaista korjausta ja testailen erilaisilla materiaaleilla.

Lue seuraava osa: Bassot kuriin huonekorjauksella miniDSP ja REW - Osa 2

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki kommentti tai kysymys.