tiistai 24. toukokuuta 2016

PayIQ – kun loppukäyttäjä unohtui

Turun joukkoliikenteen, eli Fölin, sovellus käyttää maksuihin kotimaista PayIQ:ta. Nyt olisi mahdollista käyttää samaa maksupalvelua uudessa Tuup-palvelussa, jos vain muistaisi salasanan tai sen saisi jostain vaihdettua. PayIQ:n kotisivulla mainostetaan kyllä tukipalveluita, mutta vain firmoille. Loppukäyttäjä on tainnut unohtua ihan kokonaan.

Joskus rahaa ei saa käytettyä vaikka kuinka yrittäisi.

Palveluna PayIQ on alun alkaenkin ollut minulle vähän epäselvä, voin hallinnoida tunnustani ihan toisen firman – Fölin – sovelluksen kautta, enkä ilmeisesti mistään muualla. Firman nettisivuakaan ei selvästi ole tarkoitettu loppukäyttäjille.

IQ Payments ei siis halua mitään kontaktia palvelun käyttäjiin, eikä tarjoa heille juuri mitään hyödyllistä tietoa. Fölin kömpelön sovelluksen kautta voi kyllä luoda tunnuksen ja vaihtaa salasanan, mutta vain jos muistaa vanhan salasanan.

Tunnuksen hallinta on siis ulkoistettu jollekin, joka unohtaa Unohditko salasanasi -nappulan sovelluksestaan kokonaan pois. Millaista menestystä voi odotella firmalle, joka ei välitä loppukäyttäjästä pätkääkään? Ja IQ Payments ei tunnu välittävän, yhteistyökumppanilistalla on kyllä pitkä rivi yrityksiä, mutta ei käy ilmi, missä palvelun välityksellä voi suorittaa maksuja.

Esimerkkikuvissa näkyy vain Fölin sovellus, eli ei varmaan missään muualla. Paitsi ehkä nyt Tuupissa, jos siis sattuu muistamaan salasanan.

Jos minä tekisin tämän tyyppisen palvelun, tekisin omat, erilliset sivut loppukäyttäjille. Ihmisiä varmasti kiinnostaa mihin palveluun korttinsa tiedot antavat, mutta heitä eivät business-jargon ja reteät mainospuheet kiinnosta.

Ja koska kyseessä on maksupalvelu, niin voisi kuvitella, että palveluun voisi kirjautua tarkastelemaan maksuhistoriaansa ja palveluun kytkettyjä kortteja. Tarvittaessa palvelun voisi esimerkiksi sulkea varastetusta laitteesta.

Pikaisen tarkastelun perusteella IQ Payments on ulkoistanut loppukäyttäjästä huolehtimisen asiakkailleen ja se ei ole oikein toimiva ratkaisu. Tällä kertaa se tarkoittaa sitä, että en voi käyttää Tuuppia. Haluaako Tuup menettää käyttäjän sen takia, että joku on muninut? Tuskin.

Voi toki olla, että ahkerasti kaivelemalla olisin saanut salasanani jollain ilveellä vaihdettua, mutta en ala kaivelemaan. Keskivertokäyttäjä ei jaksa perehtyä asiaan näinkään paljoa. Jos IQ Payments aikoo pärjätä kisassa, sen on pystyttävä parempaan.

Loppukäyttäjää ei voi jättää oman asiakkaansa armoille. Jos haluatte meidän rahamme, tehdä se edes helpoksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki kommentti tai kysymys.